FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt17/03/2017

Hur länge finns uppgifter om straff kvar i belastningsregistret?

Hej , jag blev dömd till böter och kontaktförbud för 9 år sedan, jag undrar om det fortfarande finns med i mitt belastningsregister?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur länge uppgifter finns kvar i belastningsregistret styrs av påföljden, alltså straffet, som du blev tilldömd. Du skriver att du fick ett kontaktförbud för 9 år sedan och denna uppgift kommer att finnas kvar till dess att det gått 10 år från tidpunkten då beslutet togs. De böter som du blev tilldömd tas bort 5 år efter domen vilket innebär att de redan har gallrats ut.

Nedan kan du läsa mer om när olika uppgifter gallras ut ur belastningsregistret. Informationen är hämtad från polisens hemsida.

Uppgifter som tas bort 3 år efter beslut

- Straffvarning (åklagarens beslut att inte åtala för brott), om personen var under 18 år vid tidpunkten för brottet.

Uppgifter som tas bort 5 år efter dom, beslut eller godkännande

- Penningböter, exempelvis fortkörningsböter

- Dagsböter

- Tillträdesförbud

- Fängelsestraff som har fallit bort enligt 35 kap. 8 eller 9 §§ brottsbalken eller förvandlingsstraff för böter som har fallit bort enligt 18 eller 21 § bötesverkställighetslagen

- Villkorlig dom om personen var under 18 år vid tidpunkten för brottet

- Skyddstillsyn om personen var under 18 år vid tidpunkten för brottet

- Ungdomstjänst om personen var under 18 år vid tidpunkten för brottet

- Ungdomsvård eller överlämnande till vård enligt lagen (1988:870) om vård av missbrukare i vissa fall, om personen var under 18 år vid tidpunkten för brottet

- Uppgift om att man förklaras fri från påföljd enligt 30 kap. 6§ brottsbalken om personen var under 18 år vid tidpunkten för brottet

Uppgifter som tas bort 10 år efter dom eller beslut

- Villkorlig dom

- Åtalsunderlåtelse (åklagarens beslut att inte åtala för brott om personen var över 18 år vid tidpunkten för brottet)

- Skyddstillsyn

- Ungdomstjänst om personen var över 18 år vid tidpunkten för brottet

- Ungdomsvård eller överlämnande till vård enligt lagen (1988:870) om vård av missbrukare i vissa fall om personen var över 18 år vid tidpunkten för brottet

- Uppgift om att man förklaras fri från påföljd enligt 30 kap. 6§ brottsbalken om personen var över 18 år vid tidpunkten för brottet

- Beslut om kontaktförbud och förbud enligt 3 kap. 5 § lagen (2015:642) om europeisk skyddsorder

- Fängelsestraff som ska anses helt verkställt genom tidigare frihetsberövande eller från vilket någon genom beslut om nåd helt har befriats

- Fängelse- eller förvandlingsstraff för böter

Uppgifter som tas bort 10 år efter det att straffet avtjänats

- Fängelse eller förvandlingsstraff för böter (10 år efter frigivning)

- Sluten ungdomsvård (10 år efter att påföljden helt verkställts)

- Rättspsykiatrisk vård (10 år efter utskrivning)

Jag hoppas att detta gav dig svar på dina frågor men behöver du mer hjälp kan du boka tid hos en jurist. Du kan boka tid direkt via hemsidan eller ringa oss på 08-533 300 04.

Johanna MatsdotterRådgivare