FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt31/01/2015

Hur länge finns en "prick" i belastningsregistret kvar?

Hej, jag har blivit dömd till dagsböter år 2009 för bedrägeri. Undrar när pricken försvinner från registret? Jag har möjlighet att få anställning hos en firma men man måste vara fri från register.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att en person har en "prick i registret" innebär att han eller hon finns med i belastningsregistret (brottsregistret). Reglerna kring hur länge en "prick" syns finns i Lag om belastningsregister. I korta drag styr brottstypen och det straff som dömdes ut över hur läge du finns med i belastningsregistret. Enligt 17 § 9:e punkten försvinner en notering om bötesbrott ur registret efter fem år. Med andra ord bör din "prick" försvunnit någon gång under 2014.

Lawline RådgivareRådgivare