Hur länge en bostadsrätt kan hyras ut i andra hand

Hej

Jag hyr ut min bostadstätt i andrahand.

Jag har nu hyrt ut den i ett år och ska förlänga uthyrningen ytterligare ett år med samma hyresgäst. Problemet är att jag fått berättat för mig att min hyresgäst efter 2år får köpa lägenheten. Stämmer detta? Jag har inga tankar på att sälja min bostadsrätt utan vill hyra ut den så länge det bara går. Så min fråga är, hur länge får man hyra ut en bostadsrätt i andrahand och har hyresgästen rätt till att köpa lägenheten efter en viss tid?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till Lawline.

I ditt fall gäller lag (2012:978) om uthyrning av egen bostad (se här), vilket kan vara bra att känna till och läsa igenom vid uthyrning av egen bostadsrätt. Här finns regler om bland annat uppsägning av hyresavtalet om det ingåtts på obestämd tid och hur hyresvillkoren kan ändras. Ett hyresavtal kan löpa antingen på bestämd tid eller på obestämd tid.

När det gäller uthyrning av egen bostad så får hyresgästen inte besittningsskydd till bostaden exempelvis en viss tid, detta är alltså inte något som måste avtalas bort (som är fallet vid andrahandsuthyrning av hyresrätt). Detta betyder att andrahandshyresgästen har rätt att bo kvar så länge avtalet löper om det är på bestämd tid. Om det gäller på obestämd tid, har hyresgästen en uppsägningstid på en månad och hyresvärden på tre månader. Om ni inte har avtalat något annat, så har hyresgästen inte rätt till förlängning av avtalet när detta gått ut.

Alltså, hyresgästen kommer inte att ha rätt att köpa lägenheten efter en sammanlagd hyrestid av två år. Du kan alltså hyra ut din bostadsrätt i andra hand, så länge som samtycke till detta finns från bostadsrättsföreningen.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare