FrågaKÖPRÄTTKöplagen16/10/2017

Hur länge efter köp kan man reklamera fel i bostadsrätt?

Hej, vi köpte vår bostadsrätt för 2,5 år sedan och nu har golvvärmen i badrummet gått sönder. Hur går vi tillväga? Vem är ansvarig för att byta ut och göra om golvet? Han som sålde lägenheten gjorde själv renoveringen av badrummet strax innan han sålde den till oss. Det måste väl finnas garantier på att en golvvärme ska hålla längre än så?Mvh Johanna

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom det rör sig om ett köp mellan privatpersoner så är köplagens regler tillämpliga. Där framgår att köparen måste reklamera fel inom två år från det att köparen tog emot varan (32 § KöpL). Denna tidpunkt anses vid bostadsrättsköp vara den tidpunkt då ni som köpare fick tillträde till bostadsrätten. Möjligheten att åberopa fel preskriberades alltså två år efter det att ni tillträdde bostadsrätten.

Till denna huvudregel finns några få undantag. Man har rätt att reklamerna efter denna tvåårsfrist år om (1) säljaren har lämnat en garanti som sträcker sig längre än två år eller (2) om säljaren har handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro heder (32 § och 33 § KöpL). Jag utgår från att säljaren i ert fall inte lämnat någon garanti angående golvvärmen som sträcker sig längre än två år. Huruvida säljaren agerat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder kan jag inte med säkerhet svara på utan mer detaljer om situationen, men generellt sett kan sägas att det krävs väldigt mycket för att nå upp till detta och jag är därför, för er del tyvärr, mycket tveksam till om undantaget är tillämpligt. Om ni vill få ytterligare hjälp kan ni givetvis välja att vända er till en advokat eller jurist som, baserat på omständigheterna i just ert fall, hjälper er att undersöka om de finns något sätt att ta detta vidare.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Cecilia LenmanRådgivare