FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis10/12/2017

Hur länge är man kvar i belastningsregistret efter ett fängelsestraff?

jag dömdes till samhälstjänst som 17åring men utförde inte det och fick föngelse 5 år senare. hur länge sitter det i mitt register?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är lagen om belastningsregister som bestämmer hur länge olika saker står kvar i registret för en person. Det är lite olika tider beroende på vilken typ av påföljd eller myndighetsbeslut det rör sig om. När det gäller fängelsestraff gäller att uppgifter om det tas bort från belastningsregistret 10 år efter att fängelsestraffet har avslutats (17 §).

Om du vill få koll på precis vilka uppgifter som finns om dig i belastningsregistret har du rätt att begära ett utdrag ur registret från polismyndigheten (9 §). Om du vill begära ett sånt utdrag måste du fylla i en blankett och skicka till polisen. Blanketten och information om hur du fyller i och skickar den kan du hitta här.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare