Hur länge är det möjligt att begära jämkning av testamente?

Hej, efter hur många år efter någons död kan man kräva jämkning av arv. Min far-far gav min farbror hela arvet och min pappa fick inget nu ska farbrons barn få dela på arvet? Min pappa är bröstarvinge och kan väl kräva sin laglott? Gården är värd ca 10 0000 0000 så det handlar om en del slantar Farfar dog för ca 10 år sedan och pappa var för stolt att strida. Finns det någon juridisk rätt att kräva en ny delning av arvet? om ni förstår min fråga?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Precis som du säger har bröstarvingar till den döde en jämkningsrätt, en rätt att påkalla jämkning för utfående av sin laglott (hälften av arvslotten). Denna rätt är lagfäst i ärvdabalken (1958:637) (ÄB) 7:3 1 st. Samtidigt stadgas det i ÄB 7:3 3 st. att bröstarvingen förlorar jämkningsrätten om han eller hon inte meddelat testamentstagaren om sitt anspråk eller mot denne väckt talan inom sex månader. Tidsfristen inträder så fort bröstarvingen tagit del av testamentet på så sätt som stadgas i ÄB 14 kap. (i regel genom en bestyrkt avskrift av testamentet). Om så är fallet har din pappa inte längre någon lagstadgad rätt att begära jämkning av arvet.

MVH

Lawline RådgivareRådgivare