Hur lång uppsägningstid har jag?

Arbetar som tjänsteman på företag som ej har kollektivavtal. Anställd sen 2011.09.01

Har fått ny tjänst. Hur lång uppsägningstid har jag ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga hittar vi i lagen om anställningsskydd (LAS).

Du har 4 månaders uppsägningstid om arbetsgivaren säger upp dig

Hur lång uppsägningstiden är beror på hur länge du har jobbat för din arbetsgivare. Det är den totala anställningstiden hos din arbetsgivare som räknas, dvs det spelar ingen roll att du har fått en ny tjänst hos samma arbetsgivare. Du har således en anställningstid på nästan 6 1/2 år. Detta innebär att du har en uppsägningstid på fyra månader i dagsläget. (se 11 § LAS).

Minst 1 månads uppsägningstid om du säger upp dig

Skulle det istället vara du som säger upp dig själv, så gäller en uppsägningstid på minst en månad. (se 11 § LAS)

I ditt fall finns inget kollektivavtal, men observera att ditt anställningsavtal kan föreskriva en längre uppsägningstid.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare