FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt14/05/2014

Hur lång tid tar det innan huvudförhandling?

Hur lång tid tar det innan rättegång vid brott som olaga hot, grov kvinnofridskränkning, trakasserier?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du hör av dig till oss på Lawline!

Efter en polisanmälan ska en förundersökning genomföras, d.v.s. en utredning om brottet. Denna förundersökning kan antingen ledas av åklagare eller polis. Det är dock enbart åklagaren som kan fatta beslut om åtal. Rör det sig om ett mindre allvarligt brott, så kan det bli aktuellt med att åklagaren utdömer böter (kallat strafföreläggande) och då blir det ingen huvudförhandling. Men, om åklagaren väljer att väcka åtal, så blir det huvudförhandling i domstol. Hur lång tid det tar innan den påbörjas är beroende av vilken arbetsbelastningen domstolen har för tillfället. Således är det svårt att säga exakt hur lång tid det tar.

Om gärningsmannen sitter häktad, så måste förundersökningen vara klar inom en viss tid och huvudförhandlingen hållas strax därefter. Skyndsamhet är i sådana fall påkallat och det är inte omöjligt att en sådan process blir klar på ett antal veckor, alternativt månader.

Jag kan inte ge dig ett mer precist svar än så för tillfället. Hör gärna av dig om du har några fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Anes SabicRådgivare