Hur lång är preskriptionstiden för skuld i anledning av dom?

Hej.Blev fälld för medhjälp till grovt bedrägeri 2002.har haft kronofogden efter mej sen dess,är pensionär sedan 3år,har ändå fogden efter mej tar min tjänstepension nu.Min fråga är om prespition för detta hur lång tid är det. Tacka för svar.U(lf

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag gissar att det är ”preskription” du menar när du skriver ”prespition”. Beroende på skuldens karaktär kan den ha olika preskriptionstider. Det är lite oklart vad det är för typ av skuld du har, men jag gissar att det rör sig om en skuld som härrör från ett skadeståndsanspråk från den/de som blev utsatta för bedrägeri. I sådana fall gäller Preskriptionslagen (1981:130) och din skuld preskriberas efter 10 år om inget preskriptionsavbrott har gjorts (2 § genom 3 § PreskL).

Preskriptionsavbrott innebär att den som äger fordran kan göra så att preskriptionstiden för fordran börjar om. Om ett preskriptionsavbrott har gjorts är skulden giltig i tio år till (för denna typ av skuld) om inte preskriptionsavbrott görs på nytt. En preskription kan avbrytas på tre olika sätt, vilka finns angivna i 5 § PreskL:

1. Om du betalar del eller ränta av skulden

2. Du får en skriftlig påminnelse från den du är skyldig

3. Den du är skyldig väcker talan i domstol om skulden

Eftersom du skriver att du haft kronofogden efter dig sedan 2002 som nu tar din tjänstepension är det första punkten som blir aktuell för ditt fall. Genom att du betalar del av din skuld börjar nedräkningen för preskriptionstiden om på nytt för varje betalning du gör (6 § PreskL). Din skuld preskriberas alltså tio år efter att senaste betalning gjorts.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jakob AxelssonRådgivare