Hur kräver jag tillbaka mina pengar?

Hej

Jag lånade ut pengar till en kvinna som jag var nära vän med i flera omgångar, och hon lovade att lämna tillbaks allt inom någon månad, din som jag var litade jag på henne, hon lånade totalt 52000 och det har nu gått 2,5 år och hon har betalt tillbaks ca 2500, hon kommer med massa ursäkter, jag anlitade kronofogden, och dom stötte på med brev och besök.

Då får jag brev från kronofogden att hon inte besvarat breven och bör dom besök adressen svarar någon att hon inte bör kvar på adressen, men när jag åkte dit och kollade så bor hon kvar, då lovade hon att börja betala 1000 kr i månaden, detta var i maj 2017 jag fick 500 sedan inget mer.

Hur ska jag göra för att få tillbaks mina pengar? Ca 50000 kr

Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Jag förstår det som att du redan har ansökt om betalningsföreläggande hos kronofogden och att kvinnan inte har bemött dina krav. Eftersom kvinnan inte har invänt mot dina krav via kronofogdens brevkontakt, har kronofogden meddelat ett utslag. Ett utslag kan jämföras med en dom avseende dess effekt. Det innebär att kvinnan är betalningsskyldig i enlighet med de krav du har ställt via kronofogden. Om kvinnan motsätter sig dina krav, kan hon ansöka om återvinning i domstol för att ifrågasätta utslagets riktighet. Först då kan du behöva ta ärendet till domstol för att låta utverka en dom. I nuläget behöver du dock inte ansöka om stämning i domstol då du redan har ett beslut från kronofogden som är lika användbart.

Då du inte längre verkar kunna driva in skulden på egen hand, rekommenderar jag följande åtgärder. Du bör ansöka om verkställighet hos kronofogden, om du inte redan har gjort det. Det gör du här. Kronofogden kommer att undersöka kvinnans ekonomiska förutsättningar att betala. Om bedömningen mynnar ut i att kvinnan inte har betalningsförmåga kommer kronofogden att undersöka om det finns utmätningsbar egendom. Om inget av värde finns kommer din fordran (ditt betalningskrav) att fortsättningsvis ligga kvar hos kronofogden fram till det att kvinnan betalar eller att du återkallar ditt krav.

Det finns inga andra institut att tillgå för att få tillbaka dina pengar. Det du kan göra utöver ovanstående är att fortsättningsvis hålla dig informerad om kvinnans ekonomi för att försäkra dig om att lön eller annan egendom inte undanhålls. Notera att du även kan framställa krav på ränta, även om detta inte har avtalats om. Du måste i så fall ansöka om nytt betalningsföreläggande hos kronofogden angående räntekravet. Det kan vara en god idé om kvinnans betalningsförmåga skulle förbättras längre fram i tiden.

Lawline hjälper dig gärna att ansöka om ett nytt betalningsföreläggande hos kronofogden. Tänk på att du kan kräva ersättning för dina ombudskostnader i samband med ansökan.

Vänliga hälsningar,

Soroosh ParsaRådgivare