FrågaFASTIGHETSRÄTTKlyvning12/03/2018

Hur klyvning av samägd fastighet sker samt ansökan om bygglov.

Jag samäger en tomt med mina 2 syskon. Tomten är utanför planerat område. Kan vi dela upp tomten i 3 delar och därefter var och en söka byggnadslov när det passar var och en?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har både möjlighet att klyva din del av fastigheten från dina syskons och ansöka om bygglov. Dessa två frågor regleras i fastighetbildningslagen (FBL) och plan och bygglagen (PBL).

Hur en klyvning går till.

Klyvning sker då en samägd fastighet delas upp och nya fastigheter bildas. För att fastighetsbildning ska kunna ske måste ett antal allmänna villkor vara uppfyllda. För det första ska fastigheterna vara varaktigt lämpade för sina ändamål efter fastighetsbildningen. Fastighetsbildningen får inte heller ske i strid med kommunens detaljplan över markanvändningen. Det torde dock inte vara ett problem i ert fall eftersom du sa att området inte är planerat (3 Kap 1-2 § FBL).

Vidare måste även några särskilda villkor vara uppfyllda för klyvning; det måste bl.a. vara fråga om en samägd fastighet (11 Kap 1 § FBL). Detta villkor är uppfyllt i ditt fall.

Hur du ansöker om bygglov.

Eftersom det inte finns en detaljplan för din fastighet är det bara att skicka in en skriftlig ansökan till byggnadsnämnden om bygglov (9 Kap 21 § PBL). Byggnadsnämnden prövar sedan ansökan (9 Kap 20 § PBL).

Du kan alltså ansöka om bygglov när du vill under förutsättning att det inte gjorts en ny detaljplan.

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?
Då kan du använda dig av någon av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare