Hur kan sambor skydda sig vid separation och dödsfall?

Hej!

Gemensamt boende som sambo i bostadsrätt där båda står på avtalet, fast mannen betalat hela bostaden.

Hur kan mannen då skyddas vid ev separation?

Hur skyddar man sig vid ev dödsfall.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler kring vad som gäller vid separation mellan sambor hittar du i sambolagen (SamboL).

Om någon av samborna begär bodelning vid en eventuell separation eller vid ett dödsfall ska enligt sambolagen all samboegendom delas upp mellan dem. (8 § SamboL). Samboegendom är sambornas gemensamma bostadsrätt och gemensamma bohag, t.ex. möbler, hushållsmaskiner och annan lös egendom ni har i lägenheten, om ni har förvärvat egendomen för gemensam användning. (3 § SamboL)

Eftersom ni köpte bostadsrätten för er gemensamma användning räknas det som samboegendom. Det spelar ingen roll om mannen stod för kostnaden utan all samboegendom ska delas lika mellan er vid en eventuell separation. Ni har alltså enligt sambolagen rätt till 50 % var av bostadsrätten värde vid en separation. (14 § & 8 § SamboL)

Mannen kan skyddas genom att upprätta ett samboavtal

Mannen kan skyddas genom att upprätta ett samboavtal. I ett samboavtal kan ni själva välja precis hur ni vill dela upp er egendom vid en separation eller ett dödsfall. Ni behöver alltså inte följa reglerna för bodelning som finns i sambolagen utan ni kan välja helt fritt hur ni vill att er egendom ska fördelas mellan er. Samboavtalet gäller framför reglerna i sambolagen.

Det går att bestämma över specifika saker som någon av er ska få eller bara skriva till exempel hur många procent vardera ni ska få av totalen vid en separation. I samboavtalet kan ni alltså välja att skriva att mannen till exempel ska ha rätt till hela bostadens värde.

Samboavtalet gäller om någon av er begär bodelning både vid en eventuell separation och vid dödsfall.

Om ni söker på internet kan ni hitta mallar över hur ett samboavtal kan utformas. Det viktigaste är att avtalet upprättas skriftligen och undertecknas av båda samborna. Vi har även en avtalstjänst på Lawline där ni snabbt och enkelt kan upprätta ett juridiskt korrekt samboavtal. Ni hittar vår avtalstjänst här.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med Vänliga Hälsningar

Annelie BurströmRådgivare