Hur kan man reglera förskott på arv?

Vår far avled 2001. Vi är 8 syskon varav fem är särkullbarn till mor. Ingen bodelning gjordes då mina halvsyskon lät mor sitta kvar i "orubbat bo". Nu vill mor att jag tar över fritidshuset som hon hade gemensamt med vår far, vilket ingen av syskonen är emot. Hon är dock mån om att särkullbarnen skall få sin arvedel efter far. Samtliga inblandade är överens om att värdera huset enl. taxeringsvärde 600 000kr. Mor skriver gärna över huset på mig som förskott på arv, vilket är ok för oss tre helsyskon. Hur gör man detta på bästa sätt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ni kan reglera detta genom ett inbördes avtal om förskott på arv. Då ska du som mottagare av förskottet och din mor som ger förskottet stå som avtalsparter och ni ska båda medge förskottet. Det går att bevisa att huset är förskott på arv även på andra sätt men ett skriftligt avtal är alltid säkert, förenklar bevisningen och underlättar för avräkningen vid en framtida bouppteckning. Det värde som sedan räknas av från din arvslott som förskott på arv är husets värde vid tillfället för mottagandet av förskottet.

Jag hoppas att detta gav dig svar på dina frågor. Vill du ha hjälp att skriva avtalet som ska reglera förskottet kan du boka tid hos en av våra jurister. Du kan boka tid direkt via hemsidan eller ringa oss på 08-533 300 04.

Johanna MatsdotterRådgivare