Hur kan man komma ifrån arvsreglerna?

Hej!

Jag och min syster har efter vår pappa ärvt hans del i en stuga (50%), de andra 50% äger vår farbror. Jag och min mamma har för avsikt att köpa ut de båda för att äga stugan tillsammans. Det vill säga min syster får pengar för sina 25%. Men sen om min mamma dör då har hon ju rätt att ärva och då kan hon ju rimligtvis ärva 25% av stugan igen?

Detta känns ju inte helt ok för mig som då ska betala någon 2 gånger. Kan man komma ifrån detta på något sätt?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förutsatt att det endast finns två bröstarvingar (du och din syster) till er mamma är det precis som du säger så att du och din syster kommer ha rätt till 25% var av stugan vid hennes bortgång då varje barn har rätt till lika lott enligt 2 kap 1§ 2st Ärvdabalken (ÄB). För att komma runt detta är ju ett alternativ att du köper ut din farbror och din syster så att du äger hela stugan men då du och din mamma har för avsikt att köpa stugan tillsammans kanske inte detta är ett alternativ. Ett annat alternativ är att din mamma upprättar ett testamente enligt 9 kap 1§ ÄB och föreskriver att du har rätt till stugan vid hennes bortgång. Att uppmärksamma är dock att bröstarvingar alltid har rätt till sin laglott enligt 7 kap 1§ ÄB vilket är hälften av arvslotten. Laglotten är alltså hälften av det som bröstarvingen skulle erhållit förutsatt att det inte funnits något testamente. Huruvida din mamma kan testamentera stugan till dig beror alltså av hennes tillgångar i övrigt. Hennes tillgångar i övrigt får alltså inte vara mindre än systerns laglott. Om övriga tillgångar är mindre inskränker testamentet systerns laglott och är ogiltigt i den delen.

Hoppas detta besvarade din fråga, om inte är du varmt välkommen att återkomma!
Med Vänlig Hälsning

Felicia LundgrenRådgivare