FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt25/08/2015

Hur kan man få tillbaka vårdnaden efter att ha avsagt sig den?

Om en pappa har avsagt sig vårdnaden om sitt barn, kan han få tillbaka den vid ett senare tillfälle?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline.

Ja han kan få tillbaka den på flera sätt vilka alla finns i föräldrabalken (FB). En av dem är ifall mamma missköter sina uppgifter. Det beslutar i så fall rätten om (6 kapitlet 7 § 3 stycket FB). Samma gäller om mamman blir varaktigt förhindrad att utöva sina uppgifter (6 kapitlet 8 § 2 stycket FB). Samma gäller även om mamman avlider (6 kapitlet 9 § 2 stycket FB).

Föräldrarna kan även välja att de båda ska ha vårdnaden om barnet. De skriver då ett avtal om det som socialnämnden godkänner (6 kapitlet 6 § FB). Om mamman inte går med på det kan pappan istället vända sig till domstol och ansöka om gemensam eller ensam vårdnad (6 kapitlet 5 § FB).

Hoppas att det gav svar på din fundering. Skriv gärna en ny fråga i vårt frågeformulär om det är något som fortfarande är oklart.

Lawline Rådgivare