FrågaFAMILJERÄTTGod man26/05/2017

Hur kan man få bort en förmyndare som inte lyssnar på sin huvudman?

Hur kan man få bort en förmyndare som inte lyssnar på sin huvudman ? Och dessutom hotar .

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om förmyndaren inte lyssnar på sin huvudman kan en ansökan om entledigande av förmyndaren göras. Detta ska göras i tingsrätten i den ort där huvudmannen är folkbokförd.

En ansökan om entledigande av förmyndaren kan göras av överförmyndaren, förmyndaren, vårdnadshavare, huvudmannen själv om denne fyllt 16 år, huvudmannens make eller sambo samt huvudmannens närmaste släktingar (10 kap. 18 § första stycket)

Enligt 10 kap 10 § föräldrabalken är huvudregeln att förmyndaren ska entledigas om denne vid utövandet av förmyndersapet gör sig skyldig till missbruk, försummelse eller på annat sätt är olämplig såsom förmyndare.

Hoppas svaret varit till din hjälp.

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare