FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt18/02/2018

Hur kan jag som närmast anhöriga företräda min kusin?

Jag har under över tre år bistått min kusin med betalningar, inköp, anskaffande av äldreboende, m m. Har fullmakter för att hjälpa henne vid kontakter med banken, att vid behov bli god man m fl. Hon blir 91 år i år, har fram till nu varit klar i huvudet, men börjar nu bli något dement. Jag är hennes närmaste anhörig, eftersom hon varken har barn eller syskon. Nu har vi hört om framtidsfullmakt och anhörigbehörighet. Min fråga är om jag kan anses vara behörig i egenskap av kusin och om hennes tidigare fullmakter kan gälla eftersom hon nu anses vara dement.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kretsen av anhöriga som är behöriga att företräda en annan person gäller endast make/ sambo, barn, barnbarn, föräldrar, syskon och syskonbarn (17 kap 2 § FB). Du som kusin kan tyvärr inte företräda din kusin genom reglerna om anhörigsbehörighet.

Syftet med en framtidsfullmakt är att i förväg säkerställa att någon kan företräda en den dagen man själv inte har kapacitet att göra det. Som jag förstår din fråga vill du redan i nu läget kunna företräda din kusin.

De fullmakter du har sedan tidigare gäller även nu såvida de inte endast gett dig rätt att företräda henne endast vid exempelvis vid specifika betalningar. En fullmakt kan antingen vara begränsat till att gälla för en viss åtgärd vid ett visst tillfälle eller gälla generellt och avse alla åtgärder som fullmaktsgivaren själv kan göra.

Har ni inte upprättat en generell fullmakt kan det fortfarande vara möjligt så länge din kusin har rättshandlingsförmåga. Att en person är dement innebär inte automatiskt att personen saknar rättshandlingsförmåga men man måste kunna förstå den rättsliga handlingen, dess innebörd och konsekvenser. Rättshandlingsförmågan kan alltså inskränkas av en sådan sjukdom och desto längre sjukdomen fortlöper. Jag rekommenderar därför att i så fall upprätta en fullmakt så snart så möjligt. Det finns inga formkrav för hur en fullmakts ska upprättas men det är viktigt att den utformas så att det tydligt framgår att den är ställd till dig och att den ger dig rätt att företräda din kusin i alla ärenden alternativt ange vilka åtgärder du har rätt att vidta.

Jag hoppas att jag har kunnat ge dig svar på dina funderingar!

Lawline RådgivareRådgivare