Hur kan jag formulera mitt testamente för att någon annan än min maka ska få kvarlåtenskapen om min maka inte är vid liv?

Hej,

Fråga angående testamente. Vi är gifta och utan barn. Vi har funderat på om vi båda skulle gå bort samtidigt, t.ex. trafikolycka eftersom i det scenariot har vi mer specifika önskemål. Om jag går bort först vill jag att min maka ska ha allt men om vi går bort samtidigt vill jag istället fördela till vissa personer, dvs. allt ska inte gå till mina släktingar. Vi tänkte formulera det ung. på följande sätt. "... Jag A bestämmer att min maka B ska ärva all kvarlåtenskap med full äganderätt. Om min maka B inte är vid liv vill jag istället att C ska få X kr. D ska få Y kr och resterande kvarlåtenskap ska gå till E. ...". Min maka vill göra på liknande sätt också. Vi tänkte skriva ett gemensamt testamente. Är sådan formulering godtagbar eller måste det göras på något annat sätt?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inga särskilda regler som förklarar hur ett testamente ska formuleras. Utgångspunkten är istället att man vid testamentstolkning ska försöka utreda testatorns vilja (11 kap. 1 § ärvdabalken). Testamentet blir alltså inte ogiltigt enbart på grund av att en formulering är lite otydlig.

Av den formulering du har bifogat i din fråga anser jag att det tydligt framgår hur du vill att egendomen ska fördelas om din maka (B) inte är vid liv: C, D och E ska få egendom istället för din maka. Din formulering bör vara fullt godtagbar.

För att vara helt säkra på att er egendom kommer att fördelas så som ni har tänkt er rekommenderar jag dock att ni bokar en tid med en jurist som kan gå igenom hela testamentet och hitta eventuella brister som ni inte har tänkt på.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Hälsningar,

Viktor SvenssonRådgivare