FrågaFAMILJERÄTTGod man23/03/2018

Hur kan jag bli av med förvaltare?

Hej,

Jag har en förvaltare och vill järna unte ha den för jag känner mig både kränkt och låst.Jag har inga skulder.Hur gör jag?Läkaren vill inte skriva intyg

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En god man eller förvaltare som gör sig skyldig till missbruk eller försummelse vid utövandet av sitt uppdrag eller som kommer på ekonomiskt obestånd och på grund av detta är olämplig för uppdraget eller som av någon annan orsak inte längre är lämplig att inneha uppdraget, skall entledigas (11 kap. 20 § föräldrabalken). Av din fråga framgår dock inte att detta har hänt.

Enligt 11 kap. 19 § föräldrabalken ska, om en god man eller förvaltare inte längre behövs, ska godmanskapet eller förvaltarskapet upphöra. Jag kan dessvärre inte uttala mig mer ingående om huruvida förvaltaren i detta fall behövs, eftersom jag inte har några omständigheter att utgå ifrån.

En ansökan om entledigande av förvaltare, får dock göras av dem som avses i 15 § 1 st. föräldrabalken. Du avses ingå bland de som nämns i denna paragraf och du kan alltså ansöka själv om att förvaltaren ska entledigas. Jag kan dock inte säga huruvida din ansökan kommer godkännas. Jag rekommenderar att du kontaktar någon av våra jurister på info@lawline.se.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen
Pontus SchenkelRådgivare