Hur kan jag bevisa att ett rättsförhållande upphört?

Hej. Då det uppstått en situation där det anges olika datum när förhållandet upphört så måste man ju kunna bevisa när det tog slut. Vilka sätt krävs det för att det ska vara accepteras i domstolen?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns olika bevisgrader och bevisbördor beroende på rättsområde. Jag kommer därför inte kunna besvara din fråga fullt ut då jag inte vet vad det rör sig om för rättsförhållanden.

En generell utgångspunkt vid bevisbörda, (vem som ska ha ansvaret att bevisa något) är att den som hävdar något även ska bevisa det. Inom vissa rättsområden finns delad bevisbörda, vilket innebär att en part (oftast den skyddsvärda, exempelvis konsument eller arbetstagare) ska visa på ett händelseförlopp som sedan motparten ansvarar för att motbevisa.

Vilken bevisgrad varierar även det beroende på rättsområde. Det kan krävas att det man hävdar ska vara antagligt, sannolikt, synnerligt och inom straffrätten utom rimlig tvivel, etc.

Skriftliga intyg, avtal, dokumentation samt skriftlig konversation är självfallet starkare bevis än muntliga påståenden eller muntliga avtal. Muntliga avtal är också lika giltiga inom avtalsrätten om det inte finns ett krav på skriftlighet för just den avtalsformen, men är som sagt svårbevisade.

Som du förstår är allt beroende på rättsområde och jag kan tyvärr inte utifrån din fråga avgöra vilken typ av rättsförhållande som upphört. Exempelvis har fullmaktsförhållanden, arbetsförhållanden, hyresförhållanden och samboförhållanden olika regler och bevisgrader att ta hänsyn till.

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare