Hur hanteras hyresrätt och bostadsrätt vid skilsmässa?

Jag tänker ev gifta mig med min särbo. Vi tänker i så fall fortsätta vara särbo även som gifta. Jag bor i en hyresrätt med ett omyndigt barn + ett myndigt barn som jag har från mitt förra äktenskap. Min särbo är inte mor till dessa barn.

Vad händer med min hyresrätt om

1. Vi skiljer oss? Finns det något värde i den som min blivande fru har rätt till?

2. Jag avlider? Finns det någon risk att min särbo/fru får ta över hyresrätten och kan tvinga mina barn att flytta?

3. Jag och min blivande fru så småningom flyttar ihop i min hyresrätt, och vi skiljer oss och kommer överens om att jag ska bo kvar. Har hon då rätt att få ut något "värde" för hyresrätten?

4. Samma som 3. men jag dör. Har min fru rätt att bo kvar? Någon skillnad om hon skrivs in på hyreskontraktet vid hennes inflytt eller inte vid den händelsen?

5. Jag äger också en bostadsrätt till 9/10-delar som min äldsta dotter bor i. Om jag avlider, har min blivande fru rätt att få ut halva värdet av den bostadsrätten, och att i så fall min äldsta dotter ska betala min fru detta belopp?

Tack på förhand för svar!

Lawline svarar

Inledning

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Giftorättsgods och enskild egendom

Om ni gifter er och inte skriver ett äktenskapsförord och det inte heller finns någon egendom som någon av er fått med villkoret att egendomen ska vara dennes enskilda så kommer all er egendom att vara giftorättsgods. Innebörden av att egendomen är giftorättsgods är att den dagen ni skiljer er eller någon av er dör har den andra personen rätt till halva er totala egendom.

För att svara på fråga 5 först så blir alltså svaret att om din eventuella framtida fru inte kan få ut hälften av er totala egendom från sin egna egendom och från annan egendom du har så har hon rätten att kräva ut ersättning för bostadsrätten. Detta kan i sin tur resultera i att din dotter behöver betala din fru eller sälja bostadsrätten.

Hyresrätten

Hyresrätten anses inte ha något värde då man inte kan sälja hyresrätten. Svaret på fråga 1 och fråga 3 är alltså att din fru inte kan kräva ersättning för att du får behålla hyresrätten.

För att din fru ska kunna ta över hyresrätten krävs att den är er gemensamma bostad samt att det skulle vara skäligt (rimligt), 11 kap. 8 § Äktenskapsbalken.

Om du och din fru fortsätter vara särbo och någon av dina barn står med på hyreskontraktet så bör dina barn få behålla hyresrätten. Om ni bor tillsammans så kan hon ha rätt att ta över hyresrätten. Om hon står med på hyreskontraktet har hon redan däri rätt att bo kvar i bostaden.

Om hon tvingar ut dina barn i efterhand är mer en praktisk fråga även om det förvisso finns regler om att man inte kan vräka någon som bor i lägenheten hur som helst. Reglerna för hur vårdnaden hanteras och reglerna omkring vräkning av hyresgäst o.s.v. saknas det information för att besvara på ett meningsfullt sätt.

Avslutningsvis

Om du inte känner att du har fått svar på dina frågor eller vill upprätta ett äktenskapsförord skulle jag rekommendera Er att kontakta en jurist för ytterligare konsultation och eventuell hjälp med Ert ärende. Vi på Lawline samarbetar med erfarna jurister inom familjerätt. Ni kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka.

Hoppas ni känner att ni har fått mer klarhet i er situation!

Med vänlig hälsning

Niclas FribergRådgivare