Hur gör man om man har gemensam vårdnad och inte kan komma överens om skolbyte?

Hej!

Det är som så att vi har en bonusson/son hemma på 14 år.

Min sambo och hans ex har delad vårdnad och han bor hos oss varannan vecka. Han är folkbokförd hos sin mamma som bor närmast skolan han för närvarande går på. Vi flyttade för några år sedan ca 3 mil från mamman.

För ca en månad sedan sa sonen att han vill byta skola till den som är närmast oss då han känner att han har bättre gemenskap där då han även har en fritidsaktivitet i närheten av oss.

Vi har försökt hjälpa honom att kolla upp om det är möjligt för honom att byta skola trots att han är skriven hos sin mamma i annan kommun och det skulle inte vara något problem.

Problemet är dock att hans mamma inte vill godkänna ett skolbyte utan anser att han har det bra i den skolan han går i nu och att han är omtyckt där. Faktum kvarstår att han ändå vill byta skola .

Detta är inget som skulle göra det sämre för hans mamma utan han klarar sig ändå själv då han åker buss till och från skolan varje dag och när det kommer till hans aktivitet skulle det bara underlätta för alla.

Vår undran är om pojken har rätt att bestämma detta själv med tanke på att han är 14 år eller om hans mamma kan sätta stopp för skolbytet för att hon inte vill?

Hur kan man gå vidare om hon fortsätter att neka och han verkligen vill byta?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vårdnad om barn regleras i föräldrabalken (FB) och du hittar lagtexten jag hänvisar till på den här länken.

Utgångspunkten när föräldrarna har delad vårdnad om barnet är att föräldrarna måste kunna komma överens i frågor som rör barnet för att kunna utöva vårdnaden. Detta eftersom att alla beslut i frågor som rör barnet ska fattas av vårdnadshavarna tillsammans (6 kap. 13 § första stycket FB). Det finns vissa mer akuta frågor som kan beslutas enskilt av den ena vårdnadshavaren, om den andra är förhindrad att fatta beslutet pga frånvaro, sjukdom eller annan orsak (6 kap. 13 § andra stycket FB). Men just beslut om byte av skola faller normalt inte in under det undantaget då det är ett beslut av ingripande betydelse för barnets framtid. Det finns visserligen visst utrymme även när det är ingripande för barnets framtid "om barnets bästa uppenbarligen kräver det", men betoningen på att barnets bästa uppenbarligen ska kräva det gör att det blir svårt då det är väldigt högt ställda krav. Dessutom gäller som sagt att den andra vårdnadshavaren måste vara tillfälligt förhindrad att delta i beslutet för att en vårdnadshavare ska kunna fatta beslut ensam, vilket inte verkar vara fallet i er situation.

Det innebär med andra ord att det inte finns någon möjlighet för den ena vårdnadshavaren att ensam bestämma i frågan och om din sambos ex inte går med på bytet så går det därmed inte att genomföra. Det man kan göra är att man vänder sig till kommunens tjänst för samarbetsavtal, vilket man har möjlighet till enligt 6 kap. 18 § FB. Det innebär att man kan få genomföra samtal under ledning av en sakkunnig i syfte att nå enighet i frågor som rör barnet.

Om det finns återkommande samarbetssvårigheter mellan vårdnadshavarna som gör det svårt att utöva vårdnaden om barnet, alltså om oenigheter ofta leder till att beslut som rör barnet inte kan fattas, så kan det kanske finnas skäl att överväga att ansöka hos tingsrätten om ensam vårdnad. En förälder som har ensam vårdnad kan själv besluta i frågor som rör barnet, så som t.ex. skola. Är det däremot så att det normalt sett fungerar bra att komma överens rörande barnet mellan vårdnadshavarna så är samarbetssamtal den bästa vägen att gå, det går däremot inte att tvinga den andra vårdnadshavaren utan endast att försöka övertala.

Hoppas du känner att du har fått svar på din fråga. Du är alltid välkommen att komma in med nya frågor till oss här på Lawline!

Vänligen,

Fanny RudénRådgivare