FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev16/10/2017

Hur gör man med skuldebrevet när skulden är betald?

Jag och min fästmö har sålt ett sommarställe. Om några dagar får vi slutbetalningen på ca 13.000.000 och det ska fördelas lika.

Jag har en del skuldväxlar med en sammanlagd skuld till fästmön på ca 3.000.000.

Hur går jag tillväga med skudväxlarna. Räcker det om jag får dom och river. Eller bör jag spara dom med någon form av underskrift/verifiering på skulväxlarna att dom är reglerade?

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förutsätter i mitt svar från att du med skuldväxling avser skuldebrev. Om så inte skulle vara fallet får du gärna återkomma på min mail. Ett skuldebrev är ett skriftligt löfte där en person erkänner en penningskuld. Man kan alltså säga att ett skuldebrev är ett kvitto för den som lånat ut pengar och som kan användas för att bevisa ett lån.

Ett enkelt skuldebrev är ett skuldebrev ställt till en specifik person. (26 § Skuldebrevslagen) Mellan privatpersoner är enkla skuldebrev vanligast och eftersom du skriver att du har skulder till din fästmö är det troligen ett enkelt skuldebrev det är fråga om. Denna typ av skuldebrev reglerar en fordran som inte är tänkt att överlåtas utan är egentligen endast ett bevis på att en fordran finns. Ett sådant skuldebrev har alltså inget värde i sig och det har således ingen betydelse om det förstörs eller inte efter det att du betalat skulden. Det räcker alltså att du får skuldebreven och river dem när hela skulden är betald. Om du endast betalar viss del av skulden så se till att detta blir antecknat på skuldebrevet så att du inte riskerar att behöva betala samma skuld igen.

Hoppas detta besvarade dina frågor, om inte eller om något är otydligt är du varmt välkommen att kontakta mig på min mail: felicia.lundgren@lawline.se.

Med Vänlig Hälsning

Felicia LundgrenRådgivare