FrågaAVTALSRÄTTGåva28/02/2018

Hur gör man för att överlåta fastighet i gåva till sambo?

Hej

Jag har varit sambo i 25 år och vi byggde ett hus för 2 år sedan. Allting står skrivet på min sambo men nu vill vi att hälften av fastighet , lagfart ska ges i gåva till mig. Hur går vi till väga? Räcker det menågra blanketter som ska fyllas i och kan ni i sådana fall länka dit?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Gåvoavtal

Det första ni ska göra är att upprätta ett gåvoavtal där din sambo skriver att hälften av fastigheten ges i gåva till dig. För att en gåva av fastighet ska bli giltig krävs det att avtalet är skriftligt, att din sambo uttrycker en vilja att ge dig halva fastigheten i gåva samt att ni båda skriver under avtalet. Observera att era underskrifter ska bevittnas av två personer. Det är också viktigt att ange vilken fastighet gåvan gäller eftersom lantmäteriet kräver den uppgiften vid ansökan om lagfart. Även datum och eventuella andra villkor för gåvan bör finnas med. (4 kap 29 § samt 4 kap 1-3 §§ jordabalken, här)

Lagfart

Sedan ska du ansöka om lagfart för den halva av fastigheten du har fått. Detta måste ske inom tre månader från det att gåvoavtalet skrivs under. Du ska då skicka med gåvoavtalet i din ansökan. Även ett värdeintyg ska bifogas i det fall att fastigheten inte har fått ett taxeringsvärde för föregående år. (20 kap 2 § jordabalken, här)

Vanligtvis när en fastighet förvärvas ska både stämpelskatt och en expeditionsavgift betalas. Vid gåva ska expeditionsavgiften alltid betalas, men du betalar bara stämpelskatt om du övertar ett lån eller betalar något för den del av fastigheten du får genom gåvoavtalet.

Länkar:

Exempel på mall för gåvoavtal, här.

Blankett för ansökan har du här.

Lantmäteriets hemsida med mer information om lagfart samt om vilka krav som ställs på gåvobrevet, här.

Jag vill understryka att det är viktigt att gåvoavtalet blir som detaljerat som möjligt för att undvika framtida tvister. Skulle ni känna att ni behöver hjälp med att upprätta avtalet är ni varmt välkomna att ta hjälp av en jurist på vår juristbyrå. Ni hittar formulär för bokning av tid här.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare