Hur gör man för att make ska ärva egendom från andre maken?

Hej vi är gifta min fru har äktenskapsförord på egendom hon är orolig att hennes syskon få ärva henne om hon dör hon vill att jag ska ärva hur funkar det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om arv finns i ärvdabalken (ÄB). Eftersom ni är gifta kommer du, förutsatt att din fru dör före dig, att ärva du hennes egendom med fri förfoganderätt (3 kap. 1 § ÄB). Detta innebär att du kan förfoga över egendomen som du vill, ex. genom att sälja den eller ge bort den, men du kan inte testamentera bort egendomen. I detta fall har hennes arvingar rätt till efterarv när du dör. Det framgår inte om din fru har några barn, vilka i sådana fall står först i tur till att ärva. Syskon tillhör andra klassens arvtagare och det är endast om din fru saknar barn och om hennes föräldrar är avlidna som hennes syskon är aktuella för efterarv när du dör.

Om din fru vill att du ska ärva viss egendom med full äganderätt kan hon välja att upprätta ett testamente. Genom testamentet kan hon peka ut egendom som du ska ärva och som sedermera dina och inte din frus arvingar ärver när du dör.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Cecilia LenmanRådgivare