Hur gör man för att få patientskadeersättning

Jag var hos en gynekolog och fick ett p-stav insatt i min arm.

Gynekologen vid namn Bärbel hade svårt att öppna staven från paketet, hon skyllde på att det var en ny design på det så hon visste inte hur man skulle göra.

När staven skulle in i min arm gjorde hon alldeles för stort hål så fick sy.

Jag frågade flertalet gånger om jag behövde boka en ny tid för att ta bort stygnen, varpå hon svarar att den kommer att försvinna av sig själv inom en vecka, innan jag går säkerställer jag verkligen att jag inte behöver boka ny tid för detta.

2-3 veckor går, det börjar bli infekterat där hon har sytt, tråden sitter fortfarande kvar.

Jag mailar en bild till kliniken, får ett svar om att jag måste komma till dom omedelbart för att ta bort tråden då det är väldigt infekterat.

Jag går till en annan läkare pga noll förtroende för den första kliniken.

Igår var jag hos en annan gynekolog för att ta bort p-staven.

När jag kommer dit säger gynekologen att p-staven är borta, att den har försvunnit i min kropp någonstans.

Han klämmer på armen, tar ultraljud och säger att "nej den är borta." Samt att hon som satte in p-staven satte in den helt fel. Att det inte var konstigt att den försvunnit.

Då detta i princip är omöjligt att det sker och gynekologen säger att jag kommer behöva operera ut den hos kirurg undrar jag vad jag har för rättighet gentemot kliniken som gjorde detta. Kommer bli extremt fula och stora ärr av detta.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Sammanfattning

Du bör vända dig till antingen klinikens försäkringsbolag eller LÖF om att du orsakats en skada. Vill inte de olika försäkringsbolagen ge ut ersättning kan du vända dig till patientskadenämnden som tar ställning till om du bör får ersättning. Kommer de fram till att du bör få ersättning så kan du vända dig till försäkringsbolagen igen och i sista fall till domstol.

Att sånt här händer är såklart absolut ingenting man vill ska hända, och den uppfattningen delar samhället med mig så därför finns en lag som säger vad som ska gälla när något sådant händer. Lagen är patientskadelagen, vilken du kan läsa https://lagen.nu/1996:799.

Enligt den lagen ska den som orsakas personskada, alltså skada på sin kropp, få patientskadeersättning. Patientskadeersättning är ungefär som skadestånd, det är pengar helt enkelt.

Det finns 6 olika tillfällen då man kan ha rätt till patientskadeersättning, enligt 6 § patientskadelagen.

I ditt fall skulle jag säga att du antingen råkat ut för skada genom
- behandling eller liknande åtgärd förutsatt att skadan kunde undvikts genom att göra på ett annat sätt (6 § 1 punkten), och kanske
- olycksfall i samband med behandlingen (6 § 5 punkten)

Det skiljer sig lite i förfarandet beroende på om du gått till en privat eller en statlig vårdenhet.

Offentlig vårdenhet

Vad jag anser att du bör göra är att först vända dig till LÖF (landstingens ömsesidiga försäkringsbolag, http://lof.se/). Där kan du anmäla din skada och eventuellt får rätt till ersättning.

Privat vårdenhet

Har du gått till en privat klinik som inte drivs av staten måste du vända dig till deras försäkringsbolag, de är enligt lag skyldiga att ha en försäkring enligt 12 § patientskadelagen.

De vill ofta att du anmäler en skada via en blankett så den kan finnas på hemsidan eller på deras klinik, så du skulle kunna gå dit och förklara hur det ligger till, att du tänkt begära patientskadeersättning.

Detta gäller för både privat och offentlig vård

Om du anmält din skada till något försäkringsbolag men fått besked att du inte får kan du vända dig till patientskadenämnden (http://www.patientskadenamnden.se/start/). De lämnar rådgivande yttranden om du bör få ersättning. Skulle de komma fram till att du har rätt till ersättning kan du gå till kliniken du var på först och be dem om skadestånd.

Det kan vara så att eftersom du ännu inte haft operationen vet man inte hur omfattande skadan kommer att bli så eventuellt kan utredningen ta lång tid. Men du kan anmäla nu och fråga dem om de kommer vänta tills efter operationen av p-staven.

Skulle det vara så att kliniken inte följer patientskadenämndens råd så måste du vända dig till domstol.

Jag hoppas du fått svar på din fråga, har du någon fundering så lämna en kommentar här på hemsidan så svarar jag på den så fort jag kan.

Vänligen,

Emil Danielsson NykänenRådgivare