Hur gör man bostad till enskild egendom?

Min man och jag har skrivit testamente. Vi är gifta och har endast särkullbarn. Nu har vi köpt en liten övernattningslägenhet på annan ort. Kontraktet är skrivet på mig och min man och jag är överens om att den ska vara min enskilda egendom. Hur gör man/ skriver man då? Ps. vi står båda för ett lån på lägenheten.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i äktenskapsbalken (Äktb) och ärvdabalken (ÄB). Genom att du och din man upprättar ett äktenskapsförord kommer övernattningslägenheten utgöra din enskilda egendom (7 kap. 2 § Äktb). Detta kommer att resultera i att egendomen inte ingår i en framtida bodelning. Detta gäller oavsett om ni båda står på lånet för lägenheten.

Ett äktenskapsförord upprättas genom att du och din man skriftligen anger vad som ska utgöra den enskilda egendomen. Detta ska sedan undertecknas av er båda och slutligen registreras hos Skatteverket (7 kap. 3 § ÄktB).

I din fråga nämner du att ni upprättat ett testamente. Ett testamente är också ett alternativ i det fall någon av er avlider. Dock kan det uppstå förändringar i arvet trots att ett sådant dokument upprättats. Anledningen till detta är att varje barn är garanterad att utfå sin laglott. Laglotten utgör hälften av arvslotten. Om kvarlåtenskapen inte räcker till varje barns laglott kan testamentet klandras (7 kap. § 3 Äb). Resultatet blir då att ert testamente påverkas till nackdel för dig.

Med anledning av ovan rekommenderar jag er därför att skriva ett äktenskapsförord.

Hoppas att ni fått svar på er fråga!

Med vänlig hälsning,

Christoffer TolfRådgivare