FrågaAVTALSRÄTTGåva09/09/2017

Hur ger man lättast bort en fastighet?

Vi har ett fritidshus som vi skall ge våran son

Vi är inte gifta vi har var sin lagfart hur här vi lättast

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Ni äger olika andelar i fritidshuset. Jag förstår det som att ni båda vill ge bort era ägarandelar till er son.

Gåva bestående av fast egendom måste grundas på ett skriftligt gåvobrev underskrivet av gåvogivare samt gåvomottagare och innehålla uppgift om pris, vilken fastighet som avses samt en överlåtelseförklaring. Detta framgår av 4 kap. 1 § och 29 § jordabalken.

Det enklaste sättet är att ni båda upprättar varsitt gåvobrev och därigenom ger bort era andelar till er son. Priset anger ni till 0 kr. Er son kommer inte att drabbas av beskattning. Er son ska därefter ansöka om lagfart på fastigheten.

Lawline hjälper er gärna att upprätta skräddarsydda gåvobrev.

Vänliga hälsningar,

Soroosh ParsaRådgivare