FrågaSKATTERÄTTÖvrigt18/03/2017

Hur går man tillväga då man misstänker skattebrott?

Hej jag undrar om det är olagligt att jobba svart och begå skattebrott hur ska man gå vidare med detta jag vet en person sm håller på med detta han får både pengar från norge och sverige men betalar ingen skatt

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ja det stämmer att det är olagligt att jobba svart. Skatt ska alltid betalas på inkomst av tjänst om inkomsten överstiger 18 951kr under samma år! Det bästa du kan göra är att tipsa om skattefusk på skatteverkets hemsida, vilket du kan göra genom att klicka här.

Det räcker med att du anger vad du vet (förslagsvis namnet på företaget/arbetsgivaren och namnet + personuppgifter på personen du misstänker begår skattebrott). Därefter går skatteverket vidare med saken och utreder huruvida skattebrott har begåtts eller inte.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare