Hur går jag tillväga för att få betalt av min hyresgäst?

Hej!

Min pappa har varit bortrest i ett år med lägenheten uthyrd i andra hand och har inte fått betalt av hyresgästen på tre månader och som nu vägrar svara på de mail min pappa skickat. Pappa kommer dessutom hem nästa vecka, därför undrar jag:

Hur går man tillväga för att få dessa pengar tillbaka? Är det kronofogden direkt som gäller?

Vad händer om mannen ifråga vägrar att flytta ut? Vad kan vi göra för att avhysa honom? Slutligen, vad händer om han gjort någon skada i lägenheten?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som du nämner kan ni kontakta kronofogden för att få hjälp med att kräva ut hyran, detta gör ni genom att ansöka om betalningsföreläggande. Mer om ansökan hittar ni här.

Kronofogden kan även hjälpa er att avhysa hyresgästen. Den ansökan kan ni göra här.

Skulle hyresgästen skadat lägenheten är han skyldig att ersätta denna, detta kan ni läsa i 12 kap 24§ Jordabalken.

För att spara tid och pengar skulle jag rekommendera att ni försöker på annat sätt kontakta hyresgästen för att försäkra er om att det inte blivit ett missförstånd, innan ni gör en ansökan hos Kronofogden. Skulle han trots allt vägra att betala hyran så vänder ni er till Kronofogden för att få hjälp.

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare