Hur går jag in som delägare till min sambos bostadsrätt?

Jag och min sambo planerade att köpa ytterligare en lägenhet som han ska bo i ett par dagar i veckan (han fortsätter att vara skriven på vår gemensam adress/lgh). Han genomförde köpet och står på kontraktet men vi delar på lånen för lägenheten. Nu behöver vi reglera så att vi samäger den nya lägenheten (även om det är han som kommer disponera den mest). Hur gör vi detta? Kan vi lägga till mitt namn på kontraktet? Tack på förhand. Vi har även gemensamma barn.

Dessutom skulle jag vara tacksam för att veta vad som händer med ägandet av nuvarande o ny lgh om han folkbokför sig på nya adressen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till oss på Lawline med din fråga!

Om du vill gå in som delägare till lägenheten, behöver det ske en överlåtelse av den del som du ska överta. Överlåtelsen kan ske genom gåva eller genom köp. Det första ni behöver göra är att komma överens om hur stor andel du ska äga; exempelvis 50%, 5%, 40% eller någon annan andel. När ni väl har bestämt det så ska en överlåtelsehandling upprättas. Ni kan antingen upprätta den själva, eller ta hjälp av en jurist.

Om du ska köpa en del av lägenheten av din sambo, ska ni låta upprätta ett köpeavtal. Jag tolkar dock din beskrivning som att ni inte har tänkt att du ska betala något. Om din sambo ska ge dig en del av lägenheten i gåva ska ni låta upprätta ett gåvobrev. Av gåvobrevet ska det framgå att din sambo skänker delen till dig, samt hur stor delen är. Era namn och personnummer, samt lägenhetens adress och lägenhetsnummer, ska också framgå på ett tydligt sätt.

När handlingen är undertecknad lämnar ni in den till bostadsrättsföreningen som ska godkänna dig som medlem i föreningen. Gör de det, noterar de i sitt register att du är delägare med en viss procent.

Din sambos äganderätt till er nuvarande lägenhet förändras inte för att han folkbokför sig på en annan adress. Man får äga en lägenhet utan att bo där. Däremot kan bostadsrättsföreningen ha egna regler; exempelvis att man inte får vara medlem i föreningen och inneha en bostadsrätt om man inte bor i den. Detta skiljer sig mellan föreningarna så ni måste fråga föreningen eller gå igenom stadgarna för att ta reda på om det finns någon sådan regel.

Om ni äger lägenheterna med någon annan fördelning än 50-50% kan det även vara bra att fundera över att låta upprätta ett samboavtal. Ett samboavtal reglerar vad som ska hända med er samboegendom (gemensam bostad och gemensamt bohag) om samboförhållandet upphör för att ni separerar eller för att någon av er dör. Enligt sambolagen ska gemensam bostad och bohag delas lika om det inte utgör enskild egendom, så om ni äger bostaden med exempelvis 60-40% och vill att det är en sådan fördelning som ska ske vid en separation bör ni låta upprätta ett samboavtal.

Ni behöver alltså:
En överlåtelsehandling (ett gåvobrev eller köpeavtal), Ett godkännande av bostadsrättsföreningen som för in ditt ägande i sitt register, samtEventuellt ett samboavtal.

Om du vill ha hjälp av Lawline Juristbyrå med att exempelvis upprätta gåvobrev, granska föreningens stadgar eller upprätta ett samboavtal, får du gärna maila mig på edith.grundin@lawline.se.

Med vänlig hälsning,

Edith GrundinRådgivare