Hur fungerar efterarv och vad händer om den efterlevande maken inkräktar på efterarvet?

Min pappas bror dog för tio år sedan. Hans maka ärvde honom. Det finns ytterligare en bror till den avlidne. De har inga barn. Nu har makan avlidit. Hon har testamenterat 70 % av tillgångarna till en granne och de båda bröderna ärver 15% vardera. Är detta korrekt? Med vänlig hälsning.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att utifrån lagstiftningen redogöra för vad som vanligtvis gäller och så gott det går tillämpa reglerna på ditt fall utifrån de omständigheter du givit mig. Denna fråga aktualiserar framför allt ärvdabalken (ÄB).

När en make avlider gäller att den efterlevande maken ärver den först avlidne. Detta stadgas i ärvdabalken 3 kap 1 § och gäller såvida inte den avlidne maken genom testamente har förordnat om någonting annat. Det som händer är att den efterlevande maken (i detta fall din farbrors maka) ärver allting med så kallad "fri förfoganderätt".

Fri förfoganderätt
Såvida inget annat stått i din farbrors testamente gäller alltså att den efterlevande makan ärvt allting med fri förfoganderätt. Den fria förfoganderätten är lite speciell på så sätt att den avser en kvotdel av alla tillgångar. Den fria förfoganderätten avser alltså inte specifik egendom. Det fungerar som följande.

Vi säger att din farbror efterlämnade 300' (tusen) när han avled efter det att bodelningen ägt rum. Hans maka ärvde då 300' med fri förfoganderätt. Det är dock inte specifikt dessa 300' som hon ärver med fri förfoganderätt. Istället ärver hon med fri förfoganderätt den andel som dessa 300' utgör av hennes totala förmögenhet. Vi säger att vid din farbrors död hade hans maka själv 300' hon också. Detta innebär att hon ärver 300' och får en total förmögenhet om 600'. För att kunna räkna ut andelen som hon innehar med fri förfoganderätt delar man de 300' hon ärvt med den totala förmögenheten. Man tar alltså 300' delat med 600' = 1/2 (eller 0,5). Detta innebär att hon i denna situation innehar hälften av sin egendom med fri förfoganderätt.

Men vad innebär det att ha någonting med fri förfoganderätt?
Att hon innehaft halva sin förmögenhet med fri förfoganderätt har inte haft någon särskild betydelse för henne. Den fria förfoganderätten innebär framför allt en sak. Det är att när hon dör, ska hälften av hennes kvarlåtenskap gå till den först avlidne makens arvingar. Hon kan alltså inte bestämma över denna andel med testamente, vilket framgår av ärvdabalken 3 kap 2 § 1 st sista meningen. Om vi säger att makan vid sin död har ökat sin förmögenhet från 600' till 900', innebär det fortfarande att hälften av denna förmögenhet innehas med fri förfoganderätt. I ett sådant fall ska alltså 450' gå till den först avlidne makens arvingar (alltså din farbrors arvingar).

Vad innebär detta i din situation?
Vid det här laget måste mitt svar bli att det beror på. Situationen skulle kunna vara den som jag redogjort för ovan i mitt exempel. Vi säger då att makan innehade hälften av sin förmögenhet med fri förfoganderätt. I ett sådant fall inkräktar hennes testamente på din farbrors arvingars rätt till efterarv eftersom de då ska dela på hälften av hennes förmögenhet, och inte endast 30% av den.

Om det däremot är så att din farbrors arv endast utgjorde 30% eller mindre av makans förmögenhet, inkräktar hennes testamente inte på din farbrors arvingar. I ett sådant fall är hennes testamente giltigt.

Din farbrors arvingar
Vilka som är din farbrors arvingar bestäms efter vanliga arvsrättsliga regler. I ärvdabalken 2 kap stadgas att det först och främst är barnen till den avlidne som ärver. Eftersom att det inte finns några barn i denna situation är det föräldrarna till den avlidne som ärver. Alla de arvingar som lever vid den sista makens död ska då ha rätt till arv (se ÄB 1:1). Om föräldrarna är avlidna är det istället den avlidnes syskon som ärver (se ÄB 2:1-2). Det är alltså detta som gör att det är din farbrors bröder som ska ärva den andel som makan innehaft med fri förfoganderätt.

Hur ska ni veta hur stor andel som makan innehaft med fri förfoganderätt?
Det kan vara ganska svårt att utreda hur mycket en person innehaft med fri förfoganderätt. Problemet består framför allt i att det finns flera svåra rättsliga bedömningar som kan vara avgörande. Det kan vara svårt att veta hur mycket makan ärvde och hur mycket egendom hon själv hade vid det tillfälle då hon ärvde. Denna information är på sätt och vis avgörande för att veta hur mycket din far och hans bror ska ha rätt till.

Även om man vet hur mycket makan mottog med fri förfoganderätt kan det uppstå fler viktiga frågor som är avgörande för arvets storlek. Vi utgår igen från att er farbrors arv utgjorde hälften av makans förmögenhet och att hon då innehaft hälften av sin förmögenhet med fri förfoganderätt. I sådana fall är utgångspunkten att din pappa och hans bror ska ärva hälften av hennes förmögenhet. Det finns dock undantag från detta. I vissa fall kan det hända att den efterlevande makan tar emot gåvor eller arv från andra personer. Ett exempel är att makan efter din farbrors död ärvt 300' av sina egna föräldrar. I en sådan situation ska detta helt och hållet hållas utanför arvsrätten för den först avlidne makens arvingar. Detsamma gäller pengar som den efterlevande makan själv tjänat ihop som besparingar (här inräknas inte in vanliga utbetalningar av pension). Den här typen av värdeökningar påverkar då den fria förfoganderätten på följande vis.

Vi säger återigen att de hade 300' var vid din farbrors död. Den fria förfoganderätten utgörs då av en kvotdel om 1/2 av makans förmögenhet. Men vi säger även att makan efter detta ärver 300' från sina föräldrar som dör. Då har hon totalt 900'. Denna överkjutande del ska då inte inräknas i den andel som innehas med fri förfoganderätt. Eftersom att denna tillförda förmögenhet inte ska ingå i den fria förfoganderätten ökar då inte den kvotdelen. Istället stannar den kvar vid hälften av den ursprungliga förmögenhetsmassan. Om makan då avlider med dessa 900' ska fortfarande endast 300' (alltså 1/3) gå till din pappa och hans bror, medan makans arvingar får de resterande 600'. Denna undantagsregel gäller dock endast om gåvan eller arvet eller de ihoptjänade pengarna gör att hennes förmögenhet går utöver vad den var vid din farbrors död. Med detta menas att hon inte kan använda upp allting som hon äger för att sedan få ett nytt arv och då påstå att detta arv inte ska ingå i den fria förfoganderätten. I ett sådant fall ska fortfarande hälften av förmögenheten anses ingå i kvotdelen med den fria förfoganderätten. Undantagsregeln tillämpas alltså endast om hennes förmögenhet överstiger 600' just på grund av exempelvis gåvor, arv eller ihoptjänade sparpengar. Regeln om detta finns i ärvdabalken 3 kap 4 §.

Vad kan ni göra?
Det ni måste göra för att vara säkra på vad som är rätt är därför att undersöka hur ägandeförhållandena såg ut vid din farbrors död. På så sätt kan ni få ett hum om hur mycket som makan ärvde. Ni behöver även skaffa er en viss uppfattning om hur makans förmögenhetsförhållanden såg ut nu vid hennes död.
Om ni kommer fram till att den kvot som hon innehaft med fri förfoganderätt inkräktar på din fars och hans bror arvsrätt ska testamentet i den delen vara ogiltigt. I sådana fall kan din far och hans bror välja att klandra testamentet. Detta ska enligt ärvdabalken 14 kap 4 och 5 §§ göras inom 6 månader från det att de blivit delgivna testamentet. Om de inte gör detta förlorar de sin möjlighet att klandra testamentet. Klandertalan väcks genom stämning vid tingsrätten i den ort där den döde hade sitt hemvist (se rättegångsbalken 10 kap 1 och 9 §§ och 13 kap 4 §).

Mitt slutgiltiga svar är alltså att det hela beror på. Men ni bör undersöka förhållandena så gott ni kan såsom jag ovan beskrivit. Som du märker är detta inte helt okomplicerat och det finns många olika sorters rättsliga frågor som kan aktualiseras beroende på vilka omständigheter som är för handen. Om ni har följdfrågor till detta kan ni fråga mig via mail på Joel.Herrault@lawline.se. Om det är så att ni skulle hamna i en rättslig arvstvist eller behöver ytterligare rådgivning angående exempelvis utformning av klandertalan rekommenderar jag att ni kontaktar Lawlines juristbyrå. Kontakta mig på samma mail om ni skulle vara intresserade av det.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare