Hur fungerar arvsrätten när ena maken har ett särkullbarn?

Jag är gift, min fru har ett barn i ett tidigare förhållande samt att vi har 1 gemensamt barn.

Våra tillgångar är 500.000kr samt en fastighet värd 1miljon.

Hur ser arvsgången ut om jag resp. min fru dör först efter det att bägge dött.

Vi förutsätter att tillgångarna finns kvar när vi båda är döda.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om det inte finns ett testamente som fördelar makars egendom följer man den legala arvsordningen i 2 kap. ärvdabalken. I första arvsklassen finner man bröstarvingarna det vill säga arvlåtarens barn.

Vad händer om din maka avlider först?

När en av makarna i ett äktenskap avlider ska en bodelning göras enligt 9 kap. 1 § äktenskapsbalken. I denna bodelning ska allt giftorättsgods enligt 10 kap. 1 äktenskapsbalken ingå det vill säga allt som inte är enskild egendom, 7 kap 1 § äktenskapsbalken. I denna bodelning kommer du enligt huvudregeln få hälften av giftorättsgodset, således 250 000 av de likvida tillgångarna och 50 % av äganderätten till fastigheten. Din frus kvarlåtenskap kommer att delas på två eftersom hon har två barn. Särkullsbarnet har rätt enligt 3 kap 1 § ärvdabalken att ta ut sitt arv direkt efter sin avlidna förälder, undantaget är om denne avstår sitt arv till förmån till efterlevande make enligt 3 kap. 9 § ärvdabalken. Det andra barnet, det vill säga ert gemensamma barn, kommer inte att ärva efter sin mor direkt utan du i egenskap av make kommer att ha förtur till arvet och således ärva med fri förfoganderätt. Detta innebär att du får förbruka arvet men inte testamentera, överlåta eller ge i bort den delen i gåva till någon annan eftersom det är ert gemensamma barns arv efter sin mor. Således kommer de två barnen få 50% var av deras mors kvarlåtenskap, således 25 % av huset vardera och sedan 125 000 kr vardera. Men särkullsbarnet kommer att få ut sitt arv direkt och ert gemensamma barn efter du har avlidit.

Vad händer om du avlider först?

Om du skulle avlida före din fru kommer samma process med bodelningen att göras. Sedan kommer din fru ärva din kvarlåtenskap före ert gemensamma barn med fri förfoganderätt, därmed samma princip att hon får förbruka men inte göra sig av med kvarlåtenskapen genom exempelvis testamente. Detta innebär inte att din makas särkullsbarn kommer att få del av din kvarlåtenskap när hon avlider utan detta ska således tillfalla ert gemensamma barn. När den efterlevande maken avlider (din fru) kommer därför särkullsbarnet få 50 % av hennes kvarlåtenskap och ert gemensamma barn 50 % av hennes kvarlåtenskap medan den del som din fru ärvt efter dig med fri förfoganderätt tillfaller ert gemensamma barn till 100 % dvs om samma belopp består ska ert gemensamma barn ärva 250 000 kr efter dig och 125 000 kr efter sin mor samt 75 % av huset.

Detta behöver inte innebära att ert gemensamma barn kommer att ärva exakt det beloppet/egendomen som utgör kvarlåtenskapen vid den förstas frånfälle. Utan det är en procentandel man är berättigad eftersom efterlevande make har rätt att förbruka det denne ärver med fri förfoganderätt.

Med vänlig hälsning,

Claudia Perra-MorinRådgivare