FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt10/02/2018

Hur försvarar jag mig mot falska anklagelser?

Hej. Jag är en man som precis blivit falskt anklagad och polisanmäld för misshandel (som skulle skett 2013) på min autistiska och utvecklingshämmade son. Dessutom har mitt ex (som inte är mamma till min son), i samband med detta fått en anklagelse om att ha "legat naken i sängen" med honom (någon gång 2011). Detta ska enligt polisen ha kommit från min son själv som nu år 13, men enligt barnhabiliteringens bedömning har en förståelse som ett barn på 2-3 år. Jag tror att han blivit väldigt starkt påverkad av de han bor hos (han flyttade till min moster och deras man 2015 pga att jag flyttade till Norge pga arbete). Men detta kan jag inte bevisa. Däremot är detta han säger inte sant. Vad kan man göra?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss med din väldigt beklagliga situation.

Jag måste börja med att rikta tacksamhet till att anmälningar om övergrepp mot barn utreds med största allvar. Sedan har myndigheter stor kunskap kring att många av anmälningar där barn utsätts även kan vara förtal från andra vuxna, uppror från barnets sida och en mängd anledningar att anmälningarna är osanna. Just därför ska vi vara tacksamma för den utredning som läggs till grunden för påståendet. En grundlig utredning ger även den som blev misstänkt för att ha skadat ett barn en möjlighet att bli fri från anklagelsen, även om det naturligtvis varit en fruktansvärd och frustrerande tid för de inblandade under utredningens gång.

Det jag kan rekommendera dig är att förlita dig på att utredningen kommer bedrivas professionellt. Var behjälplig med all information som utredaren behöver i ärendet för det finns inte så mycket annat du kan göra i din situation. Precis som du beskriver gäller allting det barn som nu är föremål för en besvärlig utredning.

När en vuxen person far med osanning till en myndighet om att någon annan begått ett brott kan man juridisk benämna detta som "falsk eller vårdslös tillvitelse", vilket rättsväsendet ser strängt på. Detta gäller naturligtvis inte i fall där uppgifterna kommer från ett barn.

Det är ovanligt i Sverige att fällas för brott på "lösa grunder" och där det inte "ställts utom allt rimligt tvivel" att detta faktiskt skett. Har händelserna inte ägt rum kommer det mycket troligt att komma fram under en grundlig utredning. Tillsvidare får du försöka lita på det.

Jag hoppas verkligen att ni får den hjälp ni behöver.
Lycka till!

Jennie NilssonRådgivare