Hur fördelas arvet i äktenskap med särkullbarn?

Min mor är omgift med en man som inte har några egna barn (mig veterligen har han en brorsdotter som närmast levande släkting). Vi är två barn från hennes tidigare äktenskap.

Hur fördelas makens, mitt och min brors arv om min mor går bort före sin make?

Ärver min mor alla makens ev tillgångar om han avlider?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

De lagregler som är relevanta för dina frågor finns i äktenskapsbalken och ärvdabalken, nedan förkortat ÄktB och ÄB. Reglerna om arv kan i stor utsträckning sättas åt sidan genom ett giltigt testamente och egendomsförhållanden kan också påverkas av exempelvis äktenskapsförord. I mitt svar kommer jag utgå från att såväl giltigt testamente som äktenskapsförord saknas, samt att inga arvsavståenden sker. Jag kommer också utgå från att det inte finns någon som sedan tidigare har rätt till efterarv i din mors eller hennes makes egendom (efterarvsrätt kan uppstå exempelvis för barn om någon av en förälder avlidit under ett äktenskap).

Hur fördelas din mors egendom om hon avlider före sin make?

Du och din bror är i lagens mening särkullbarn i äktenskapet mellan er mor och hennes make. Om er mor skulle avlida innan sin make kommer först och främst en bodelning ske mellan dem, om inte maken begär att bodelning inte ska förrättas (23 kap 1 § andra stycket ÄB & 12 kap 2 § ÄktB). Under förutsättning att varken din mor eller hennes make har någon enskild egendom, kommer hälften av deras totala egendom att tillfalla maken i och med bodelningen. Den andra hälften tillfaller i sådant fall er mors dödsbo och utgör hennes kvarlåtenskap.

Efter bodelningen ska kvarlåtenskapen fördelas mellan arvingarna. Detta sker, under förutsättning att testamente saknas, enligt den ordning som stadgas i lagen. Som särkullbarn skulle du och din bror då få halva kvarlåtenskapen var i arv (2 kap 1 § & 3 kap 1 § ÄB). Om er mors make efter bodelningen totalt skulle ha egendom till ett värde som understiger fyra gånger prisbasbeloppet (vilket nu 2018 är 4 x 45 500 kr = 182 000 kr) har han dock rätt att få ut så mycket egendom ur kvarlåtenskapen att det totala värdet blir 182 000 kr. I ett sådant fall skulle du och din bror få avstå en del av arvet och istället få efterarvsrätt, vilket förenklat innebär att ni skulle få skjuta upp en andel av ert arv tills er mors make avlidit (3 kap 1 & 2 § ÄB).

Ärver din mor sin makes samtliga tillgångar om han avlider före henne?

Avlider er mors make före er mor kommer först och främst en bodelning ske på samma sätt som jag beskrivit ovan. Därefter kommer makens kvarlåtenskap att fördelas genom arv. Så länge han inte har några arvsberättigade bröstarvingar (barn eller barnbarn, jfr 2 kap 1 § ÄB) kommer hela kvarlåtenskapen att tillfalla er mor i egenskap av efterlevande maka (3 kap 1 § ÄB). I praktiken skulle er mor alltså att få ta över all makens egendom. Den del som utgör makens kvarlåtenskap skulle dock ärvas med fri förfoganderätt (hon får då inte testamentera bort andelen) och makens brorsdotter skulle få efterarvsrätt i en andel (1/2 om kvarlåtenskapen utgör hälften av er mors totala egendom). Innebörden av att brorsdottern skulle få efterarvsrätt är att hon, som arv efter maken, skulle ha rätt till hälften av er mors egendom efter att hon avlidit.

Hoppas du fått svar på dina frågor! Om något är oklart eller om du har andra frågor är du varmt välkommen att höra av dig igen.

Vänliga hälsningar,

Malin GustavssonRådgivare