Hur fördelas arvet efter att farbror avlidit?

Min farbror har gått bort, av 8 syskon finns nu 3 kvar och syskonbarn efter 5 avlidna. Hur

fördelas arvet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga finns i ärvdabalken, den hittar du här.

När en person avlider är det i första hand dennes barn som ärver. Var personen gift blir det den efterlevande maken som ärver allt istället som huvudregel. Finns inga barn eller make är det den avlidnes föräldrar som får ärva. Skulle inte heller några föräldrar finnas i livet ska syskonen dela lika på kvarlåtenskapen. Skulle något/några av syskonen ha gått bort får dennes barn dela på förälderns del av arvet. Observera att halvsyskon jämställs med helsyskon. (2 kap 1-3 §§ och 3 kap 1 § ärvdabalken)

Exempel: Din farbror har 100 000 kr i kvarlåtenskap och att det inte finns några barn, föräldrar eller efterlevande make. Kvarlåtenskapen ska då delas lika mellan syskonen, dvs 100 000 kr / 7 = ca 14 000 kr var. De syskon som är i livet får dessa pengar medan de avlidna syskonens lotter delas lika mellan deras respektive barn.

Hoppas du har fått svar på din fråga! Skulle du behöva mer kvalificerad hjälp kring arvskiftet är du varmt välkommen att kontakt Lawline Juristbyrå, här.

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare