Hur får man ut sin laglott?

Jag vill ha ut min laglott efter att min mamma dött. Övriga syskon har sin arvslott. Min laglott består av en del i fastighet. Ett syskon vill inte göra något åt detta. Vad kan jag göra?

//Bengt

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Kort kan sägas att för att du ska få ut din laglott måste du påkalla jämkning av testamentet enligt 7 kap 3 § Ärvdabalken. Påkallande om jämkning av testamentet kan ske genom att du meddelar ditt anspråk till testamentstagarna eller att du väcker talan mot dem.

En utförlig beskrivning av hur man går till väga för att begära ut sin laglott har tidigare beskrivits i en fråga här på Lawline.

Med vänlig hälsning

Stina JanssonRådgivare