Hur får man sin sambo att flytta?

Hej.

För 2 år sedan flyttade min nuvarande sambo in hos mig som inneboende. Detta övergick sedan till ett samboskap och vi fick ett gemensamt barn som idag är 7 mån. Vi vill nu separera och jag vill att hon ska flytta ut ur min lägenhet. Lägenheten är en bostadsrätt som jag förvärvade innan vi träffades. Hon vill inte flytta och situationen har nu blivit ohållbar. Vad har jag som ägare till lägenheten för möjlighet att "kasta ut" min sambo?

Hittar inte stöd i varken sambolagen eller jordabalken för huruvida detta ska/kan gå till. Hur kan jag gå till väga för att få henne att flytta? Lagligt stöd?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Eftersom din fråga rör upphörande av samboskap så finns de huvudsakliga reglerna i sambolagen (SL) som du redan har tittat i, se https://lagen.nu/2003:376.

Ett samboförhållande upphör när en av samborna gifter sig, dör, eller om man flyttar isär. Det finns dock tre sätt till att få ett samboförhållande att upphöra. För det första kan man ansöka om bodelningsförrättare precis som vid äktenskap, SL 26 § . För det andra kan den ena sambon som inte äger den gemensamma bostaden begära att få bo kvar i denna. För det tredje kan den ena sambon om bostaden ägs gemensamt begära att få vara den som behåller bostaden, SL 2 §. Dessa typer av ansökningar görs hos domstol.

Eftersom du förvärvade bostadsrätten innan ni träffades ingår denna inte i er samboegendom, d.v.s. den egendom som skall delas mellan er, SL 3 §. Det återstår då endast ett alternativ för att få samboförhållandet att upphöra och din sambo att flytta ut, du får göra en ansökan om bodelningsförrättare hos TR där du bor/folkbokförd, se SL 26 § som hänvisar till ÄktB 17:1.

Värt att uppmärksamma är att bodelningsförrättaren har rätt till arvode och ersättning för sina utgifter vilket det är samborna, d.v.s. ni, som får betala, ÄktB 17:7.

Lättast är om ni kan komma överens, och kanske kan ni komma fram till en överenskommelse om du berättar om alternativet som kommer att kosta er båda tid och pengar.

Har du fler frågor eller vill ha hjälp att utforma en ansökan kan du kontakta vår telefonrådgivning på tel. 08-533 300 04 eller skicka ett mail till radgivning@lawline.se.

Med vänlig hälsning

Niclas FribergRådgivare