FrågaFAMILJERÄTTFaderskap12/03/2018

Hur får man fastställt att man är far?

Hej!

Jag var gift med en svensk kvinna och vi skiljde oss och efter några månader födde hon ett barn och hon förnekar att barnen är mitt barn, vad ska jag göra och vilka myndigheter ska jag vända mig om jag vill fastställa faderskap och går det att fastställa faderskap utan att barnen mamma ville det?

OBS! Jag är inte svensk och bor inte i Sverige heller ( har inte något tillstånd i Sverige)

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Du ska vända dig till Socialnämnden i den kommun där barnet är folkbokfört. Dvs. i regel där mamma och barnet bor. Socialnämnden har en skyldighet att utreda huruvida du är pappa eller inte till barnet och detta gäller även om mamman inte vill medverka i en sådan utredning. 2 kap. 1–2 §§ föräldrabalken

Om du söker efter Socialnämnd + den kommun där mamman och barnet bor så bör du hitta kontaktuppgifter till kommunen. I det här fallet spelar det ingen roll att du vistas i Sverige utan tillstånd. Kommunens skyldighet att utreda om du är pappa gäller ändå.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning

Erik JohanssonRådgivare