Hur får jag tillbaka mina pengar?

Hejsan! Jag har hamnat i en liten tvist här. Det är nämligen så här att jag förra året lånade ut 100.000 kronor till min före detta flickvän. Ett avtal skrevs aldrig på plats då. Hon lovade att betala tillbaka muntligt men efter dyspyter så neka hon alltihopa. Jag fick henne nu tillslut att skriva på ett skuldbrev ett år senare men hon vägrar fortfarande att betala tillbaka.

Det jag undrar är då.

1. Hur ska jag gå vidare nu för att få mina pengar tillbaka?

2. Jag är osäker ifall mitt skuldebrev är verkligen giltigt, laddade ner en mall från nätet bara. Personen som är skyldig mig vägrade fylla i sina 4 sista siffror i sitt personnummer, men har fyllt i allt annat. Är dom nödvändiga?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Det finns inga särskilda krav på hur ett skuldebrev måste vara utformat. Personnummer är det bästa sättet att identifiera personen som är skyldig dig pengar, men det är inte nödvändigt för skuldebrevets giltighet. För att kräva dina pengar, kan du vända dig till Kronofogdemyndigheten i första hand. I andra hand kan du skicka in en stämningsansökan till tingsrätten.

Skicka en kopia av skuldebrevet till mig via e-post så undersöker jag dess giltighet och vägleder dig därifrån när jag får tillfälle. Min mailadress är soroosh.parsa@lawline.se

Med vänlig hälsning,

Soroosh ParsaRådgivare