Hur får jag ersättning för inkomstbortfall vid en trafikolycka?

Jag och min mor fick möte med en bil som plötsligt kom emot oss på vår körbana. Kollisionen var ett faktum. Vår bil slungades 30 m och vi blev vända från det håll vi kom ifrån. Det visade sig vara en rattfyllerist. Polis omhändertog mannen och vi fick uppsöka sjukhus. Jag blev sjukskriven i 4 dagar. Har jag möjlighet att få ersättning för inkomstbortfall?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om skadestånd hittar du i Skadeståndslagen. Här finns bland annat regler om vad som krävs för att en person ska bli skadeståndsskyldig och regler om vilken typ av kostnader som kan ersättas genom skadestånd.

Den första förutsättningen för att du ska kunna få skadestånd är det existerar någon typ av skada. Det verkar finnas någon typ av personskada i ditt fall eftersom du blev sjukskriven i fyra dagar.

Nästa steg är att försöka hitta någon som är ansvarig för skadan och därigenom är skadeståndsskyldig. För att någon ska bli skadeståndsskyldig för en uppkommen skada så krävs att personen har orsakat skadan medvetet eller genom att ha varit oaktsam. Att personen i fråga körde mot trafiken och därmed bröt mot ett antal trafikregler talar starkt för att personen har varit oaktsam. Därmed är personen skadeståndsskyldig gentemot dig för din personskada. SkL 2 kap. 1 §.

Eftersom du har tillfogats personskada så kan du få skadestånd för ditt inkomstbortfall enligt SkL 5 kap. 1 § andra punkten. Det finns dock en begränsning i detta, den som orsakade skadan blir bara skadeståndsskyldig i den mån ersättning inte kan utgå genom sjuklön, sjukpenning och liknande förmåner. Det som kan ersättas genom skadestånd är alltså den inkomstförlust som kvarstår efter att du har fått ersättning av din arbetsgivare, genom försäkringskassan, eller genom någon typ av försäkring som är en anställningsförmån. SkL 5 kap. 3 §.

Det finns dock ett bättre sätt för dig att få ersättning för den återstående inkomstförlusten än att kräva den skadevållande på skadestånd. Eftersom din personskada uppkom när du var förare eller passagerare i ett motordrivet fordon så utgår trafikskadeersättning ur trafikförsäkringen för det fordon som du färdades i vid olyckan. Trafikskadelagen 10 § första stycket. Ovanstående regler för avräkning av skadestånd gäller dock även för trafikskadeersättning. Trafikskadelagen 9 §.

Sammanfattningsvis så är alltså det bästa sättet för dig att få ersättning för ditt återstående inkomstbortfall att vända dig till det försäkringsbolag där trafikförsäkring är tecknad för den bil som du färdades i vid olyckan.

Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor. Du är välkommen att höra av dig igen om du har ytterligare frågor eller om du vill ha något i svaret förtydligat.

Vänligen,

Christian SörqvistRådgivare