FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll17/03/2018

Hur får jag barnets förälder att betala mer i underhållsbidrag?

Hej!

Jag har separerat och har vårdnaden av vår 14-åriga dotter. Mitt ex betalar underhållsstöd för henne. Vilket jag anser inte räcker till. Har gjort beräkningar på försäkringskassan och kommit upp i högre belopp som han borde betalt, men det vägrar han. Han tjänar nästan dubbelt så mycket som jag och jag anser att det är rimligt att han ska betala ett högre belopp. Men vart kan jag vända mig för att få hjälp med detta? Han vill inte vara med och hjälpa till vid dyrare inköp heller så som cykel el körkort som kommer.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att få ut underhållsbidrag kan du komma överens med barnets fader genom avtal. Skulle fadern motsätta sig att betala visst underhållsbidrag, kan du stämma honom i domstol så får domstolen döma ut underhållsbidrag. Vill du ha hjälp med detta kan du kontakta våra jurister på info@lawline.se.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare