Hur få ut semesterersättning som dröjer?

hej

Jag har en fråga. Jag slutade jobbet för cirka 2 månader sen och jag har inte tagit mitt semesterlön. Min arbetsgivare sa till mig, att jag ska få mitt semesterlön den 24 december för den 26:e röd. Kan jag stämma dom eller bör jag vänta ? Jag har försökt ringa dom men jag får ingen svar.

Undrar därför om ni kan hjälpa mig mot sånt tvist?

Tacksam för svar

Sivan

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Enligt 30 § Semesterlagen (https://lagen.nu/1977:480#R21) skall man få sin semesterersättning utbetald senast en månad efter det att anställningen upphörde (det vill säga från att uppsägningstiden gick ut, om man blivit uppsagd eller sagt upp sig). Denna paragraf gäller så länge det inte finns ett kollektivavtal som säger något annat (exempelvis kan tidsgränsen vara en annan). Eftersom jag inte vet hur det är med kollektivavtal där du arbetade, utgår jag från att det är lagen som gäller.

Om det är så att du menar att din uppsägningstid har gått ut för två månader sedan, skall du naturligtvis redan ha fått ut dina pengar. Om du däremot menar att uppsägningen skedde för två månader sedan men att uppsägningstiden ännu löper, finns det tyvärr inte mycket att göra. Jag tolkar dock din fråga som att uppsägningstiden har gått ut för två månader sedan, och då skall du ju redan ha fått ut dina pengar.

I så fall bör du, om du inte får kontakt med dem, ta andra åtgärder. I första hand kan du, om du är medlem, kontakta facket så att fackföreningen får driva ditt krav. Om inte arbetsgivaren ger med sig, driver de flesta fackföreningar vidare kravet även juridiskt.

Om du nu inte är med i någon fackförening, kan du exempelvis ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden (mer information finns här: https://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html). Förmodligen skulle din arbetsgivare inte bestrida kravet. Om nu det ändå skulle hända, kan du välja att ta det vidare till domstol. Jag tror dock inte att arbetsgivaren är beredd att gå så långt.

Sammanfattningsvis: Om du inte kommer i kontakt med arbetsgivaren eller får dina pengar mycket snart, kan du eventuellt kontakta facket som kan driva ditt krav. Är det inte aktuellt, kan du ansöka om betalningsföreläggande. Jag har svårt att tro att arbetsgivaren skulle motsätt sig kravet eftersom de ju verkar vara överens med dig om att du skall få pengarna.

Om det är något mer du undrar är det bara att återkomma!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare