Hur få besittningsskydd

Varifrån får man själva besittningsskydd/rätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Olika regler gäller beroende på om du är förstahandshyresgäst, andrahandshyresgäst av en hyresrätt eller andrahandshyresgäst där uthyrningen skett genom lagen om uthyrning av egen bostad.

1. Om du är förstahandshyresgäst

Är du förstahandshyresgäst får du besittningsskydd direkt med vissa undantag. (Jordabalken 12:46). Skulle hyresvärden och du som hyresgäst vara oense om huruvida avtalet ska sägas upp eller inte får hyresnämnden avgöra tvisten.

2. Om du är andrahandshyresgäst av en hyresrätt

Om du är andrahandshyresgäst och har bott i lägenheten mer än två år i följd får du rätt till besittningsskydd. (Jordabalken 12:45). Detta innebär att du som hyresgäst har rätt att få hyresavtalet förlängt. Dock gäller det besittningsskyddet bara gentemot förstahandshyresgästen, och inte gentemot hyresvärden. Det är alltså ett relativt svagt besittningsskydd och som andrahandshyresgäst får man som regel inte bo kvar om förstahandshyresgästen skulle bli uppsagd eller själv vill flytta tillbaka till lägenheten.

Besittningsskyddet innebär att du som andrahandshyresgäst inte är skyldig att flytta den dag som står i kontraktet om du bott i lägenheten i mer än två år. Uppstår en tvist får förstahandshyresgästen ta det till hyresnämnden som får avgöra om avtalet ska fortsätta att löpa eller inte.

3. Om uthyrningen har skett genom lagen om uthyrning av egen bostad.

Ofta rör dessa fall en uthyrning av en bostadsrätt. I sådant fall har en andrahandshyresgäst inte rätt till besittningsskydd.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare