FrågaPROCESSRÄTTDomstol20/02/2018

Hur exakt måste tid och plats anges i stämningsansökan om brott?

Hej.

Måste man kunna redogöra för ett datum eller ett klockslag ett brott skulle ha ägt rum?

Eller kan man säga tex olaga hot under perioden december 16-januari 17?

Vad krävs för bevisning vid sådanhär fall?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I det fall en åklagare väcker åtal måste stämningsansökan innehålla:

1. den tilltalade,

2. målsäganden, om någon sådan finns,

3. den brottsliga gärningen med uppgift om tid och plats för dess förövande och de övriga omständigheter som behövs för dess kännetecknande samt de bestämmelser som är tillämpliga,

4. de bevis som åberopas och vad som ska styrkas med varje bevis, samt

5. de omständigheter som gör domstolen behörig, om inte behörigheten framgår på annat sätt.

Väcker man talan som enskild målsägande måste stämningsansökan innehålla:

1. den tilltalade,

2. den brottsliga gärningen med angivande av tid och plats för dess förövande och de övriga omständigheter, som erfordras för dess kännetecknande, samt det eller de lagrum, som är tillämpliga,

3. det enskilda anspråk, som målsäganden vill framställa samt en utförlig redogörelse för de omständigheter som åberopas till grund för anspråket,

4. de bevis som åberopas och vad som skall styrkas med varje bevis samt

5. sådana omständigheter som gör rätten behörig, om inte behörigheten framgår av vad som anförs i övrigt.

Av NJA 2010 s. 505 framgår mer specifikt vad angivelse av "tid och plats" innebär. Är det fråga om ett brott är det fördelaktigt från ett bevishänseende om man kan ange tid och plats specifikt. Är det fråga om flera brott kan man instället ange att brotten skett under en viss tidsperiod. Fördelaktigt är fortfarande om man kan ange plats.

Fördelaktig bevisning är exempelvis om du kan bevisa genom bilder, video, brev eller sms och mail, att olaga hot har företagits.

Har du några frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare