Hur delas arvet upp när makar har både gemensamt barn och särkullbarn?

Hej

Mormor och morfar har två barn, dotter och son, varav sonen har dom gemensamt. Dottern har mormor sedan ett tidigare förhållande.

Mormor och morfar är gifta.

Morfar gick bort först 2004 , och nu mormor 2017.

Hur delas arvet upp?

Totalt 1 miljon ska delas upp.

Farsarv?

Vad får respektive barn?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Både arvet efter din morfar och din mormor ska nu delas upp
När någon som är gift gått bort är huvudregeln att egendomen delas lika mellan den bortgångnes kvarlåtenskap och den efterlevande makan/maken, jag förutsätter också att så var fallet när din morfar gick bort. Kvarlåtenskapen efter din morfar, som därmed utgör hälften av egendomen ska tilldelas hans närmsta arvinge, sonen. Eftersom din morfar inte hade några andra barn än med din mormor fick din mormor ett slags försteg i sonens arv efter sin far och därmed förfogande över all makarnas egendom. Nu när även din mormor gått bort ska arvet efter de båda makarna delas upp, vilket innebär att sonen nu ska få arv efter både sin far och sin mor och dottern ska få arv efter sin mor.

Sonen ska få 1/4 av arvet och dottern 3/4 av arvet
Hälften av egendomen/arvet (500 000 kr) är arvet efter din morfar och ska delas lika mellan sonen och dottern (Ärvdabalken 2 kap. 1 §), de får alltså 250 000 kr var. Den andra halvan av egendomen är arvet efter din mormor och ska tilldelas dottern ensam, alltså 500 000 kr. Detta resulterar i att sonen ska få 250 000 kr och dottern ska få 750 000 kr.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare