Hur deklarerar man kapitalvinsten av ett fritidshus som inte ska delas lika?

Hej,

Vi köpte ett fritidshus 2010 med ägande 50/50. I år sålde vi det med vinst. Men vi har inte delat vinsten lika då vi separerar och behoven är olika. Kan vi deklarera denna skillnad när det är dags eller hur gör vi?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Precis som du skriver kan ni deklarera skillnaden i nästa års deklaration. Detta innebär att ni endast anger den kapitalvinst som ni gjort vardera. Båda två behöver alltså inte skatta för hela kapitalvinsten, utan endast för den summa ni tagit del av. Mer information om hur beskattningen kommer att ske finns att läsa om här.

Hoppas att svaret varit till din hjälp.

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare