Hur bör man formulera ett skuldebrev med betalningsföreläggande?

Hej!

Hur bör man formulera i ett skuldebrev så att låntagaren förstår att om stående återbetalning av skuld uteblir så vill lånegivaren att låntagaren delger hela skulden i en ansökan om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten?

Vänliga hälsningar

Lawline svarar

ej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag skulle formulera ett skuldebrev som är lik din fråga. Det ska alltså klart och tydligt framgå av skuldebrevet att låntagaren ska betala skulden i poster om återbetalningar. Betalar inte låntagaren viss återbetalning, kan långivaren ansöka om betalningsföreläggande, varpå låntagaren ska betala hela den återstående skulden.

Det enklaste sättet att indriva en skuld är att du kontaktar Kronofogden och ansöker om betalningsföreläggande (se 2 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning). I det fall du gör detta, kommer personen att informeras av Kronofogden och få möjlighet att bestrida skulden. Bestrids inte skulden, blir skulden fastställd och Kronofogden börjar arbeta med att driva in den. Bestrids skulden (t.ex. med motiveringen att personen inte har lånat några pengar), kommer du att informeras om detta och tillfrågas om du vill ta ärendet vidare till domstol. I det fall du har ett skriftligt skuldebrev är det inte särskilt troligt att motparten väljer att bestrida skulden. Bestrider denne ändå skulden, bör du enkelt kunna uppfylla de beviskrav som åligger dig i en eventuell tvist.

I ansökan om betalningsföreläggande ska du bland annat specificera hur mycket pengar det rör sig om, samt grunden för kravet (det vill säga att din vän har lånat pengar). Mer information om betalningsföreläggande, liksom blankett för ansökan, hittar du på Kronofogdens hemsida.

Vill du ha mer hjälp med att upprätta ett helt skuldebrev är du välkommen att kontakta oss på info@lawline.se. I annat fall bör du kunna erhålla viss hjälp med ovan anförda, det vill säga, de formuleringar du redan varit inne på.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare