FrågaFAMILJERÄTTGod man25/02/2018

Hur blir man god man eller förvaltare för en närstående?

Hej!

Vad är det som gäller som gäller om man vill bli god man/förvaltare till sina föräldrar som båda blivit diagnostiserad med demens den ena med svår grad, intyg? ansökan m.m.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Både god man och förvaltarskap regleras i 11 kap. Föräldrabalken.

Som du kanske vet har en person med god man fortfarande kvar hela sin rättsförmåga. Med rättshandlingsförmåga menas exempelvis att man kan ingå avtal. Om personen i fråga inte anses kapabel att vårda sig själv eller sin egendom överhuvudtaget får istället förvaltare utses (11 kap. 7 § FB). Detta är alltså om personen har större behov av hjälp än vad som kan tillgodoses med hjälp av en god man. Förvaltarskapet skräddarsys efter personens behov (11 kap. 7 § 2 stycket) och det är just inom ramen för förvaltarskapet som personen förlorar sin rättshandlingsförmåga (11 kap. 9 § FB).

Om en god man eller förvaltare behövs i just dina föräldrars fall har jag tyvärr inte tillräckligt med information för att avgöra. Jag kommer därför gå igenom reglerna och hur du ska gå tillväga för båda alternativen.

God man

Om en person på grund av sjukdom, psykisk störning, försvagat hälsotillstånd eller liknande behöver hjälp med att exempelvis förvalta sin egendom eller sörja för sin person ska domstolen, om det behövs, besluta om godmanskap (11 kap. 4 §). Demens omfattas naturligtvis av regeln och Tingsrätten kan därför besluta om godmanskap.

Huvudregeln är att dina föräldrar måste samtycka till att få en god man (11 kap. 4 § FB). Om detta inte går, i ditt fall på grund av långt framskriden demens, ska rätten hämta in läkarutlåtanden eller liknande för att kunna göra en bedömning om dina föräldrars hälsotillstånd (11 kap. 17 § FB).

Du kan själv göra ansökan om godmanskap för dina föräldrar, eftersom du är en nära släkting (11 kap. 15 § FB).

Dina föräldrar kan föreslå dig som god man och då ska rätten respektera deras vilja, förutsatt att de tycker att du är lämplig (11 kap. 12 § FB). Domstolen gör en individuell bedömning. Eftersom jag inte har så mycket information om just era förhållanden kan jag inte säga vad de kommer komma fram till. Däremot kan jag säga att en god relation och nära kontakt till dina föräldrar generellt talar till din fördel. Normalt sker också en kontroll av belastningsregister och Kronofogdens register.

Det finns ofta färdiga ansökningsblanketter på din kommuns hemsida, här är ett exempel från Stockholms stad. Du skickar sedan in blanketten till den tingsrätt som ska bedöma frågan. Ett tips är att skriva in dina föräldrars postnummer på Domstolsverkets hemsida så får du adressen till rätt tingsrätt.

Förvaltare

Om en person är ur stånd att vårda sig själv eller sin egendom får förvaltare utses (11 kap. 7 § FB). Detta ska dock inte göras om det är tillräckligt för personen med en god man eller om andra mindre ingripande åtgärder kan användas.

Även när det gäller förvaltare får du ansöka åt dina föräldrar eftersom du är nära släkting (11 kap. 15 § FB). Dina föräldrar kan också här föreslå dig. Domstolen ska följa deras önskan om de tycker att du är lämplig (11 kap. 12 § FB).

När det gäller förvaltarskap ska rätten alltid inhämta läkarutlåtanden om den enskildes hälsotillstånd (11 kap. 17 § FB)

Samma sak som för god man gäller för själva ansökningsförfarandet om förvaltarskap.

Övriga tips

Både förvaltare och gode män står under överförmyndarens tillsyn (12 kap. 9 § FB). Om du har fler frågor kring förfarandet eller vill ha andra råd kan du för det mesta höra av dig till överförmyndarnämnden i din kommun.

Jag kan också nämna att Socialstyrelsen har blanketter för läkarintyg som ska skickas in till tingsrätten tillsammans med ansökan. Här är den för godmanskap och den för förvaltarskap.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänlig hälsning,

Sara JönssonRådgivare