FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt23/02/2017

Hur blir man av med tidigare kriminalitet?

Hej, jag är född 1997 och den 13 mars 2013 dömdes jag tyvärr för häleri och straffet blev 50 timmar samhällstjänst + 500 kr i böter och idag går jag på gymnasiet och är en helt annan person än den tidigare jag och jag vill bland annat gå lumpen och jobba lite på säkerhets myndigheter så som Securitas, kriminalvården mm men tyvärr har dessa myndigheter ett krav som säger att man inte får ha varit straffad.

Min fråga är hur länge måste jag vänta tills jag är en helt normal person som inte anses vara kriminell enligt lag och finns det någon undantag från det ovannämnda kravet eller något som jag åtminstone kan göra ex gå på någon slags kurs eller nåt vet ej. Hade varit jätte tacksam om lagen kunde ge mig en andra chans i livet!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När man har begått ett brott hamnar man normalt sett i polisens belastningsregister. Detta kan i vardagligt språk kallas för att man har fått en "prick i registret". Beroende på vilket brott man blivit dömd för och beroende på hur gammal man var när brottet begicks kan "pricken" finnas kvar olika länge. När det gäller samhällstjänst kan först konstateras att det enligt svensk rätt inte är någon självständig brottspåföljd. Samhällstjänst kombineras alltid med antingen skyddstillsyn eller villkorlig dom. Enligt 17 § 4p (b) lagen om belastningsregister ska uppgifter om skyddstillsyn eller villkorlig dom, då brottet begåtts av en person under 18 år, gallras fem år efter domen eller beslutet. Vad som avses med "gallras" är att pricken kommer tas bort.

Detta innebär att din tidigare kriminalitet inte längre kommer att synas från och med den 13 mars 2018. Tyvärr finns det inga undantag eller någon möjlighet att påskynda denna process, men tanken med detta system är att alla, efter en viss tid, ska ha rätt till en andra chans i livet!

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänliga hälsningar,

Nina ErlandssonRådgivare